Så blir mässan: ”Intresset är på topp”

PUBLICERAD: 4 februari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Peter Ollén, publisher på AGI Publishing House och mässansvarig för Sign&Print Scandinavia.

Nedräkningen har börjat på allvar  till Sign&Print Scandinavia 2019 (5-7 februari) på Kistamässan. Vi tar ett förhandssnack med mässansvarige Peter Ollén.

Hur känns det inför mässan?

– Intresset är på topp. Vi har fler förhandsanmälda jämfört med för två år sedan – och det är verkligen också ett bredare program och utställning som möter besökarna. Allt från kläder för screentryck till robotar som kan ge värdefull hjälp i produktionen.

Har du lite så-blir-mässan-i-siffror att dela med dig av?

– Vi har blivit bortskämda med att ha en full hall – och denna mässan är inget undantag. Vi räknar också med över 3 000 besökare. Det är dubbelt så mycket som mässorna i de andra nordiska länderna.

Om du måste framhålla max tre höjdpunkter på mässan. Vad säger du då?

– Ta chansen att titta på maskiner som är i full produktion. Den chansen ges sällan. Och sedan är det ett brett seminarieprogram. Läs det innan du kommer, så att du prickar in något av det som du har nytta av. Slutligen skulle jag ge rådet att ge dig tid. Vi har öppet från 09.00 till 17.00 alla tre dagar. Ta chansen att verkligen fördjupa dig. Tänk hur krångligt motsvarande besök hos alla leverantörer skulle vara.

Det var två år sedan sist. Kommer utställare och besökare känna igen sig på mässan?

– Samtidigt som vissa saker är sig likt, så vill vi alltid tillföra något. Nu har vi fått två robotingenjörer att vara med och visa två olika typer av robotar – och svara på frågor. Vi har också taggat upp car wrapping-tävlingen och har nu en lastbil som ska kläs i en riktigt häftig folie. Och flera leverantörer har lovat att det blir världspremiärer under Sign&Print Scandinavia. Det berättar om mässans internationella betydelse.

Vad hoppas du att utställare och besökare tar med sig för intryck från mässan?

– Vardagen är ofta tuff för tryckare och skyltproducenter. Då gäller det att investera rätt och ha bra samarbetspartner. Min förhoppning är att de här tre dagarna ska ge många nya möten – som ska kunna vara många år framöver.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning