
Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
4–10 maj nästa år är det återigen dags för Interpack- mässan i Düsseldorf. En internationell arena för förpackningsindustrin och den relaterade processindustrin att mötas på. För den som tänkt besöka den kommande mässan finns totalt 18 mässhallar och omkring 2 700 företag att beta av, alla med olika fokusområden – livsmedel, drycker, konfektyr och bakverk, läkemedel, kosmetika, non-food och industrivaror.
Nya tekniker och förpackningstrender från hela värdekedjan presenteras samt svar på hur tillväxtmöjligheter skapas och branschens utmaningar kan besvaras, framgår i ett pressmeddelande från Interpack.
Livsmedels- och dryckesindustrin
En av de mest populära mässdelarna för besökarna är livsmedelssektorn. Den globala efterfrågan på förpackade livsmedel ökar och i fyra hallar, som även inkluderar drycker och icke-livsmedelsprodukter, samlas utställare som har fokus på denna sektorn. Cirka 20 procent av besökarna på interpack är särskilt intresserade av lösningar för industrivaror. Denna typ av utställare inkluderas även i dessa mässhallar.
Mättade marknader med höga inkomster förändras medveten konsumtion och konsumentbeteende också i riktning mot hållbarhet, regionala produkter, ekologiska livsmedel eller rättvis handel, och detta gäller även förpackningar, enligt mässarrangören som även framhåller att precis som de nuvarande utmaningarna i fråga om energihantering och resurshushållning orsakar detta en omvandlingsprocess inom sektorn. En liknande iakttagelse kan göras för drycker och icke-livsmedelsprodukter.

Konfektyr och snacks
Förpackningar för konfektyr, bakverk, snacks och spannmål har liksom i många andra branscher förändrats mycket under de senaste åren, enligt Interpack. En viktig fråga är hållbara lösningar. Maskintekniska företag anpassar till exempel sina portföljer för att inkludera förpackningar av monomaterial eller nya material. Den digitala tekniken är ett annat fokus – liksom för hela branschen. Tre av hallarna på Interpack kommer att dedikeras till processer och maskiner för förpackning av konfektyr och bakverk. Några av de företag som ställer ut är Sollich, Aasted, Theegarten-Pactec, Chocotech, Bühler eller Winkler och Dünnebier.
Kraven på maskiner och system för tillverkning av läkemedel och kosmetika är av nödvändighet stränga när det gäller produktsäkerhet, skydd mot förfalskningar och spårbarhet. Kosmetiska produkter står också i fokus för hållbarhetsrörelsen. Allt inom läkemedel och kosmetika kommer att samlas i tre av Interpacks mässhallar.
Förpackningslösningar och material
Fyra av hallarna, som är själva mässans kärna, dedikeras helt till förpackningar och material för dessa. Här kommer besökarna kunna se minst en tredjedel av alla utställare med alla sina material och färdiga förpackningsprodukter och förpackningshjälpmedel.
Förpackningar är informationsbärare när det kommer till allt som design, produktinformation och spårbarhet. I två av hallarna presenterar utställare hur man kan genomföra detta för olika produkter och krav med maskiner för etiketterings- och märkningsteknik. Bland utställarna finns Bluhm Systeme, Langguth, Domino Printing Sciences, Videojet Technologies, Herma eller Possehl. Utbudet kompletteras med lösningar från förpackningsproduktion och integrerat förpackningstryck med företag som Starlinger, Totani, Fujifilm Europe, Brückner Group och HP Tyskland.
Parallellt med Interpack-mässan hålls även Components trade fair. Ett fristående evenemang med utställarföretag som erbjuder teknik för drivenheter, styrenheter och sensorer, produkter för industriell bildbehandling, hanteringsteknik, industriella programvaror och kommunikation samt omfattande automationssystem för förpackningsindustrin.