Så blir Interpack 2023

PUBLICERAD: 21 december 2022
UPPDATERAD: 27 januari
Den internationella förpackningsmässan Interpack närmar sig. Foto: Pressbild

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.

4–10 maj nästa år är det återigen dags för Interpack- mässan i Düsseldorf. En internationell arena för förpackningsindustrin och den relaterade processindustrin att mötas på. För den som tänkt besöka den kommande mässan finns totalt 18 mässhallar och omkring 2 700 företag att beta av, alla med olika fokusområden – livsmedel, drycker, konfektyr och bakverk, läkemedel, kosmetika, non-food och industrivaror.

Nya tekniker och förpackningstrender från hela värdekedjan presenteras samt svar på hur tillväxtmöjligheter skapas och branschens utmaningar kan besvaras, framgår i ett pressmeddelande från Interpack.

Livsmedels- och dryckesindustrin

En av de mest populära mässdelarna för besökarna är livsmedelssektorn. Den globala efterfrågan på förpackade livsmedel ökar och i fyra hallar, som även inkluderar drycker och icke-livsmedelsprodukter, samlas utställare som har fokus på denna sektorn. Cirka 20 procent av besökarna på interpack är särskilt intresserade av lösningar för industrivaror. Denna typ av utställare inkluderas även i dessa mässhallar.

Mättade marknader med höga inkomster förändras medveten konsumtion och konsumentbeteende också i riktning mot hållbarhet, regionala produkter, ekologiska livsmedel eller rättvis handel, och detta gäller även förpackningar, enligt mässarrangören som även framhåller att precis som de nuvarande utmaningarna i fråga om energihantering och resurshushållning orsakar detta en omvandlingsprocess inom sektorn. En liknande iakttagelse kan göras för drycker och icke-livsmedelsprodukter.

Interpack har arrangerats sedan 55 år tillbaka. Foto: Pressbild
Konfektyr och snacks

Förpackningar för konfektyr, bakverk, snacks och spannmål har liksom i många andra branscher förändrats mycket under de senaste åren, enligt Interpack. En viktig fråga är hållbara lösningar. Maskintekniska företag anpassar till exempel sina  portföljer för att inkludera förpackningar av monomaterial eller nya material. Den digitala tekniken är ett annat fokus – liksom för hela branschen. Tre av hallarna på Interpack kommer att dedikeras till processer och maskiner för förpackning av konfektyr och bakverk. Några av de företag som ställer ut är Sollich, Aasted, Theegarten-Pactec, Chocotech, Bühler eller Winkler och Dünnebier.

Kraven på maskiner och system för tillverkning av läkemedel och kosmetika är av nödvändighet stränga när det gäller produktsäkerhet, skydd mot förfalskningar och spårbarhet. Kosmetiska produkter står också i fokus för hållbarhetsrörelsen. Allt inom läkemedel och kosmetika kommer att samlas i tre av Interpacks mässhallar.

Förpackningslösningar och material

Fyra av hallarna, som är själva mässans kärna, dedikeras helt till förpackningar och material för dessa. Här kommer besökarna kunna se minst en tredjedel av alla utställare med alla sina material och färdiga förpackningsprodukter och förpackningshjälpmedel.

Förpackningar är informationsbärare när det kommer till allt som design, produktinformation och spårbarhet. I två av hallarna presenterar utställare hur man kan genomföra detta för olika produkter och krav med  maskiner för etiketterings- och märkningsteknik. Bland utställarna finns Bluhm Systeme, Langguth, Domino Printing Sciences, Videojet Technologies, Herma eller Possehl. Utbudet kompletteras med lösningar från förpackningsproduktion och integrerat förpackningstryck med företag som Starlinger, Totani, Fujifilm Europe, Brückner Group och HP Tyskland.

Parallellt med Interpack-mässan hålls även Components trade fair. Ett fristående evenemang med utställarföretag som erbjuder teknik för drivenheter, styrenheter och sensorer, produkter för industriell bildbehandling, hanteringsteknik, industriella programvaror och kommunikation samt omfattande automationssystem för förpackningsindustrin.

Läs vidare

Plötsligt händer det och då kan den här kartongförpackningen vara räddningen

Dispenserboxen och dess innehåll kan rädda kvinnor i nöd på jobbet.
About-her

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah