Stora Ensos designtävling Recreate Packaging börjar gå mot sitt slut och det är dags att välja vilket av bidragen som ska vinna Public Choice Award. Kandidaterna presenteras på tävlingens webbplats www.recreatepackaging.com och du kan rösta fram till den 30 mars 2016.
Recreate Packaging har väckt stort intresse bland designstudenter och professionella designers och även i sociala medier. Bidragen finns nu på webbplatsen och vem som helst kan rösta på sin favorit. Förutom Public Choice kommer tävlingens jury att utse en vinnare i studentkategorin och en i proffskategorin. Prisutdelningen sker den 11 maj 2016 i New York i samband med Luxe Pack New York.
Recreate Packaging arrangeras av Stora Enso och har sedan 2012 fungerat som en framgångsrik plattform för innovativ, förnybar förpackningsdesign. Årets upplaga av tävlingen fokuserar på tre användningsområden inom lyxförpackningar: parfym och kosmetika, champagne och lyxsprit samt choklad och konfektyr. Kartongmaterialen som används är bland annat Ensocoat, CKB och Performa Brilliance, som tillverkas av Stora Enso – och utmaningen är att få ut det mesta möjliga av kartongens taktila egenskaper i lyxförpackningar.
”Lyx handlar inte bara om själva produkten utan om hela upplevelsen av förpackningen den kommer i. Verklig lyx är inte bara något man ser, utan även något man kan känna. Därför är känseln den viktigaste inspirationen bakom årets tema – Luxury is Tactile.”
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Nasdaq Stockholm.