Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

PUBLICERAD: 5 december 2024
UPPDATERAD: 5 december

Coca-Cola har lanserat en speciell förpackning med ”Thor”-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.

Inurus så kallade ELF Technology består av självgenererande, papperstunna OLED element inbäddade i etiketten. Etiketterna lyser upp vid beröring och i det här fallet är det Thors hammare som lyser upp. Resultatet är en förpackning som ger konsumenterna en interaktiv och minnesvärd upplevelse och ett samlarobjekt.

Etiketterna med Thor-tema är de första produkterna på marknaden som använder OLED element från Inurus toppmoderna Dragon-linje, som precis har startat sin verksamhet. Inurus Dragon Factory finns i Berlin och är världens första fabrik som producerar OLED-paneler till en låg kostnad genom tryckteknik. Detta tillvägagångssätt ger ett hållbart alternativ till traditionella LED-belysningslösningar.

Etiketterna, med den senaste uppdateringen av ELF-teknik, bäddar sömlöst in hela elektroniken, vilket möjliggör enkel applicering på samma sätt som för standardetiketter. Ingen ytterligare utbildning krävdes för Coca-Cola att applicera de vattentäta OLED-etiketterna på flaskorna.

Denna kampanj följer den framgångsrika Ramadan Edition för Pakistan tidigare i år och fortsätter en rad samarbeten med Coca-Cola. Speciellt var 2019 års Galactic-flaskor med upplysta Star Wars-ljussabel ett globalt fenomen.
Enligt Inuru påverkar deras teknik inte återvinningen av etiketterna. Lysande kan man kanske säga?

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x