Coca-Cola har lanserat en speciell förpackning med ”Thor”-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Inurus så kallade ELF Technology består av självgenererande, papperstunna OLED element inbäddade i etiketten. Etiketterna lyser upp vid beröring och i det här fallet är det Thors hammare som lyser upp. Resultatet är en förpackning som ger konsumenterna en interaktiv och minnesvärd upplevelse och ett samlarobjekt.
Etiketterna med Thor-tema är de första produkterna på marknaden som använder OLED element från Inurus toppmoderna Dragon-linje, som precis har startat sin verksamhet. Inurus Dragon Factory finns i Berlin och är världens första fabrik som producerar OLED-paneler till en låg kostnad genom tryckteknik. Detta tillvägagångssätt ger ett hållbart alternativ till traditionella LED-belysningslösningar.
Etiketterna, med den senaste uppdateringen av ELF-teknik, bäddar sömlöst in hela elektroniken, vilket möjliggör enkel applicering på samma sätt som för standardetiketter. Ingen ytterligare utbildning krävdes för Coca-Cola att applicera de vattentäta OLED-etiketterna på flaskorna.
Denna kampanj följer den framgångsrika Ramadan Edition för Pakistan tidigare i år och fortsätter en rad samarbeten med Coca-Cola. Speciellt var 2019 års Galactic-flaskor med upplysta Star Wars-ljussabel ett globalt fenomen.
Enligt Inuru påverkar deras teknik inte återvinningen av etiketterna. Lysande kan man kanske säga?