Robottillverkaren firade 100 år

PUBLICERAD: 23 november 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Yaskawa 100 år

Yaskawa Nordic AB i Torsås firade, tillsammans med det japanska moderbolaget, ett helt sekel av nyskapande teknik. Till exempel har mer än 300 000 Motoman-robotar, 10 miljoner servomotorer och 18 miljoner frekvensomvandlare installerats globalt.

Torsdagen den 19 november höll Yaskawa Nordic AB i Torsås öppet hus för sina kunder och media. En rikligt uppdukad demohall visade upp olika användningsområden, celler och robotkapaciteter.

– Produktionen i Torsås är en mönsteranläggning och vi är bäst i världen när vi ser på produktivitet och effektivitet för robotstyrskåp, säger vd Michael Tranberg. Våra korta ledtider i kombination med hög kvalitet och konkurrenskraftiga priser är vår styrka.

Eftermiddagen kryddades med föreläsningar med Luis Ribeiro PhD Linköpings universitet, som talade om framtidens industri. Fredrik Reinfeldt, Sveriges förre statsminister, talade om svensk industri och gav sin bild av framtiden. Erik Nieves grundare och CEO Plus One Robotics, USA, talade om samspelet mellan människa och robot.

Jubileet avslutades med galafest på Stufvenäs Gästgiveri med underhållning och där ledande personer i svensk industri fick mingla. Företaget fick också besök av Mr Manfred Stern, CEO Yaskawa Europe och chefen för robotdivisionen i Europa, Mr Bruno Schnekenburger. De blev för övrigt serverade både mat och dryck av en robot!

I och med 100-årsfirandet görs nu samtidigt ett avstamp för nästa århundrade med den nya logotypen som tagits fram under året.

Yaskawa Nordic AB är Nordens största systemhus för robotiserade automationslösningar. Företaget grundades på 70-talet i Torsås och är idag en del av Yaskawa Electric Corporation, en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer samt styrsystem, med över 300 000 Motoman-robotar installerade över hela världen.

Företaget erbjuder robotlösningar för i stort sett alla branscher och användningsområden, bland annat bågsvetsning, montering, lackering, dispensering, skärning, materialhantering, paketering, palletering, gradning, polering och punktsvetsning.

Bildtext:
Roboten från Yaskawa Nordic AB överlämnar en gåva till Mr Manfred Stern, CEO Yaskawa Europe, den för orten välkända Torsåstuppen. Foto: Yaskawa Nordic AB.

Läs vidare

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Trepak vidareutvecklar sina fyllnings- och kapsyleringsmaskiner

Malmöbaserade Trepak, som tillverkare fyllnings- och kapsyleringsmaskiner, presenterar nu två nyutvecklingar.
Trepakx

Stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner

Det finns en stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner, inte minst i livsmedelsindustrin, men samtidigt finns det en tveksamhet, främst beroende på konjunktur och världsläget. Det konstaterar Stefan Karlsson, försäljningschef på Multivac Sverige.
Stefanx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax