Reumatikerförbundet certiferar Tetra Paks fastsatta förslutningar

PUBLICERAD: 23 januari 2024
UPPDATERAD: 23 januari
Kiviks Musteris förpackningar från Tetra Pak får nu fastsatta förslutningar. Foto: Kiviks Musteri.

EU:s direktiv om engångsplast (SUP) ställer krav på att engångsdryckesbehållare tillverkade av plast bara tillåts på marknaden om deras förslutningar och lock sitter fast i förpackningen, och träder i kraft i juli 2024. Nu har Reumatikerförbundet testat 18 produkter från Tetra Pak med fastsatta förslutningar. 

Samtliga av förpackningarna med fastsatta förslutningar från Tetra Pak, hittills 18 produkter, som testats av Reumatikerförbundet under 2022 och 2023 har fått certifieringen Easy to use. Testet är en vetenskapligt utvecklad metod och för att bli godkänd måste produkten vara lätt att öppna, använda och återförsluta.

Enligt EU:s nya direktiv om engångsplast (SUP, Single-Use Plastic) ska alla engångsdryckesbehållare tillverkade med plast ha korkar och lock som sitter fast i förpackningen. Syftet är att minska plast i naturen och främja den cirkulära ekonomin.

– Våra fastsatta förslutningar spelar en viktig roll för att förhindra nedskräpning. Eftersom förslutningen sitter kvar i resten av kartongförpackningen hänger den med i återvinningen. Förslutningarna har också designats för att vara så användarvänliga som möjligt. De är enkla att öppna och stänga, och diametern är utformad för att det ska vara smidigt att dricka och hälla ur förpackningarna, säger Elizabeth Anderberg, Communication Director North Europe på Tetra Pak.

”Gynnar alla konsumenter”

För att säkerställa att de nya fastsatta förslutningarna är enkla att använda för alla, har Tetra Pak låtit Reumatikerförbundet genomföra sin vetenskapliga testmetod Easy to use. Testpaneler med personer som har nedsatt handfunktion har fått bedöma förpackningarna i flera moment. Resultatet sammanställs genom att för varje användarmoment beräkna testgruppens genomsnittliga bedömning. Panelens bedömning verifieras genom jämförelse med en större referensgrupp då varje testpanel är unik.

– Vi är väldigt glada över att alla våra förpackningar med fastsatta förslutningar som testats har godkänts och certifierats. Tetra Pak har en lång historia med fokus på användarvänlig design. Det är av största vikt att alla våra produkter är enkla och smidiga att använda, och det gynnar samtliga konsumenter, inte enbart personer med nedsatt handfunktion, säger Elizabeth Anderberg.

Allt fler med nedsatt handfunktion

Minst 1,5 miljoner människor i Sverige har nedsatt handfunktion, enligt Reumatikerförbundet, och för många är det svårt att öppna till exempel en medicin- eller livsmedelsförpackning som inte har en genomtänkt design.

Stina Nordström, generalsekreterare på Reumatikerförbundet, säger:

– Vårt arbete med Easy to use-testerna visar hur viktig det är att göra rätt från början. Med det arbetssättet skulle många produkter kunna bli mer lättillgängliga och användbara för fler. En stor och växande grupp i samhället – inte bara personer med reumatiska diagnoser – har stora problem med svåröppnade förpackningar. Vi ser mycket positivt på att företag som Tetra Pak anstränger sig för att utveckla lätthanterliga produkter och vi hoppas såklart att de blir fler.

Vad är Easy to use?

• Easy to use är Reumatikerförbundets unika certifiering av produkter och förpackningar och bygger på produkttester som genomförs av personer som har nedsatt handfunktion.

• Reumatikerförbundets test är en vetenskapligt utvecklad metod, beprövad sedan många år, med målet att ge ett stödjande verktyg för tillverkare och producenter av produkter.

• När den testade produkten uppnår godkänd nivå blir den certifierad av Reumatikerförbundet. Godkända produkter anses vara enkla att använda för alla.

• Samtliga förpackningar med fastsatta korkar från Tetra Pak som testats hittills (18 produkter) har fått certifieringen Easy to use under 2022/2023.

Enkla att öppna, enligt internationell standard

Tetra Pak testar också sina produkter enligt ISO17480 ”Easy of Opening”, en internationell standard för att bedöma hur lätt det är att öppna produkter, som grundar sig på paneltester med äldre människor (65-79 år).

Senaste nytt

Vilka var nominerade i årets Packnorth Award? Här hittar du dem!

I måndags publicerade vi alla vinnare i årets Packnorth Award som hade prisutdelning på Empack den 1 oktober. Här ser du vilka tävlande bidrag som var nominerade i respektive kategori.
PNA-Emblem
Vilka var nominerade i årets Packnorth Award? Här hittar du dem!

SIG först med barriärmaterial utan aluminium

SIG har lanserat det men kallar världens första första fullständiga barriärmaterial för aseptiska kartonger utan ett aluminiumlager. Tekniken används i företagets Terra-förpackning och Aldi är först ut att använda den.
sig
SIG först med barriärmaterial utan aluminium

Ny vd på Emballator tar över i början av nästa år

Sedan början av året har Emballators vd, Kent Viitanen, som haft posten i tre år, planerat att avsluta sin tid på företaget, och parallellt har ägaren, Herenco sökt efter en efterträdare. Nu har man utsett Kristoffer Asklöv till ny vd med start i januari 2026.
Kristoffer-Asklovxx
Ny vd på Emballator tar över i början av nästa år

Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Ursprungligen utvecklade Xeikon sin torrtonerteknologi med namnet Titon för användning vid tryck på pappersbaserade, flexibla förpackningar. På Labelexpo visade man nästa steg där tonern kan användas i normal produktion av etiketter. Packnews träffade Per Larsson, nordisk försäljningschef, i montern i Barcelona.
per xeikon
Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Läs vidare

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.
papajohns 931x642_Mesa de trabajo 1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning