Reumatikerförbundet certiferar Tetra Paks fastsatta förslutningar

PUBLICERAD: 23 januari 2024
UPPDATERAD: 23 januari
Kiviks Musteris förpackningar från Tetra Pak får nu fastsatta förslutningar. Foto: Kiviks Musteri.

EU:s direktiv om engångsplast (SUP) ställer krav på att engångsdryckesbehållare tillverkade av plast bara tillåts på marknaden om deras förslutningar och lock sitter fast i förpackningen, och träder i kraft i juli 2024. Nu har Reumatikerförbundet testat 18 produkter från Tetra Pak med fastsatta förslutningar. 

Samtliga av förpackningarna med fastsatta förslutningar från Tetra Pak, hittills 18 produkter, som testats av Reumatikerförbundet under 2022 och 2023 har fått certifieringen Easy to use. Testet är en vetenskapligt utvecklad metod och för att bli godkänd måste produkten vara lätt att öppna, använda och återförsluta.

Enligt EU:s nya direktiv om engångsplast (SUP, Single-Use Plastic) ska alla engångsdryckesbehållare tillverkade med plast ha korkar och lock som sitter fast i förpackningen. Syftet är att minska plast i naturen och främja den cirkulära ekonomin.

– Våra fastsatta förslutningar spelar en viktig roll för att förhindra nedskräpning. Eftersom förslutningen sitter kvar i resten av kartongförpackningen hänger den med i återvinningen. Förslutningarna har också designats för att vara så användarvänliga som möjligt. De är enkla att öppna och stänga, och diametern är utformad för att det ska vara smidigt att dricka och hälla ur förpackningarna, säger Elizabeth Anderberg, Communication Director North Europe på Tetra Pak.

”Gynnar alla konsumenter”

För att säkerställa att de nya fastsatta förslutningarna är enkla att använda för alla, har Tetra Pak låtit Reumatikerförbundet genomföra sin vetenskapliga testmetod Easy to use. Testpaneler med personer som har nedsatt handfunktion har fått bedöma förpackningarna i flera moment. Resultatet sammanställs genom att för varje användarmoment beräkna testgruppens genomsnittliga bedömning. Panelens bedömning verifieras genom jämförelse med en större referensgrupp då varje testpanel är unik.

– Vi är väldigt glada över att alla våra förpackningar med fastsatta förslutningar som testats har godkänts och certifierats. Tetra Pak har en lång historia med fokus på användarvänlig design. Det är av största vikt att alla våra produkter är enkla och smidiga att använda, och det gynnar samtliga konsumenter, inte enbart personer med nedsatt handfunktion, säger Elizabeth Anderberg.

Allt fler med nedsatt handfunktion

Minst 1,5 miljoner människor i Sverige har nedsatt handfunktion, enligt Reumatikerförbundet, och för många är det svårt att öppna till exempel en medicin- eller livsmedelsförpackning som inte har en genomtänkt design.

Stina Nordström, generalsekreterare på Reumatikerförbundet, säger:

– Vårt arbete med Easy to use-testerna visar hur viktig det är att göra rätt från början. Med det arbetssättet skulle många produkter kunna bli mer lättillgängliga och användbara för fler. En stor och växande grupp i samhället – inte bara personer med reumatiska diagnoser – har stora problem med svåröppnade förpackningar. Vi ser mycket positivt på att företag som Tetra Pak anstränger sig för att utveckla lätthanterliga produkter och vi hoppas såklart att de blir fler.

Vad är Easy to use?

• Easy to use är Reumatikerförbundets unika certifiering av produkter och förpackningar och bygger på produkttester som genomförs av personer som har nedsatt handfunktion.

• Reumatikerförbundets test är en vetenskapligt utvecklad metod, beprövad sedan många år, med målet att ge ett stödjande verktyg för tillverkare och producenter av produkter.

• När den testade produkten uppnår godkänd nivå blir den certifierad av Reumatikerförbundet. Godkända produkter anses vara enkla att använda för alla.

• Samtliga förpackningar med fastsatta korkar från Tetra Pak som testats hittills (18 produkter) har fått certifieringen Easy to use under 2022/2023.

Enkla att öppna, enligt internationell standard

Tetra Pak testar också sina produkter enligt ISO17480 ”Easy of Opening”, en internationell standard för att bedöma hur lätt det är att öppna produkter, som grundar sig på paneltester med äldre människor (65-79 år).

Senaste nytt

Tufft för wellpappförpackningar i USA

Leveranser av wellpappförpackningar i USA har sjunkit till den lägsta nivån på ett decennium, vilket väcker spekulationer om att den kommande högtidssäsongen kan bli svagare än väntat för detaljhandeln.
well
Tufft för wellpappförpackningar i USA

Svensk Plaståtervinning flyttade in hos IKEA

I lördags, den 15 november, tog Svensk Plaståtervinning plats mitt på köksavdelningen hos IKEA Barkarby. Syftet: att öka svenskarnas kunskap om plaståtervinning, källsortering och cirkularitet. När plast sorteras rätt minskar utsläppen från förbränning, samtidigt som tillgången på återvunnen råvara ökar för företag som IKEA.
Plastrid
Svensk Plaståtervinning flyttade in hos IKEA

Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Den grafiska branschorganisationen Intergraf uppmanar nu EU att skjuta upp den omdiskuterade avskogningsförordningen EUDR, som träder i kraft den 30 december 2025.
EUDR-2-1536x1025x
Intergraf: ”Stoppa införandet av EUDR”

Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Billeruds långsiktiga klimatmål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2050 har nu officiellt godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Denna milstolpe kompletterar de tidigare godkända kortsiktiga målen för 2030.
Billerud
Billeruds långsiktiga klimatmål för att nå nettonollutsläpp godkänt av SBTi

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok