Rapport: Rekryteringsoro trots trendbrott

PUBLICERAD: 11 maj 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Grafiska Företagen har släppt sin rekryteringsrapport som utkommer vartannat år. Foto: Arkivbild/Claes Nordström

Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllas till och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.

Antalet anställda i den grafiska branschen har sjunkit över ett antal år. Men en titt framåt visar att företag ser ett ökat rekryteringsbehov och ser positivt på framtiden, enligt Grafiska Företagens nya rapport om medlemsföretagen, både kommersiella tryckerier och förpackningsföretag.

Sysselsättningen bland medlemsföretagen bedöms alltså öka rejält och ett trendbrott sågs redan i fjol då företagen uppvisade ett behov att nyrekrytera 900 personer. Dessa handlade dock framför allt om ersättningsrekryteringar kopplade till neddragningar som skedde under pandemiåren. Rekryteringsbehovet kommande år gäller både för tjänstemannasidan, 45 procent, och bland yrkesarbetare, 55 procent.

Utökade verksamheter som skäl
Henrik Smedmark på Grafiska Företagen. Foto: Juliana Fälldin

Henrik Smedmark, ansvarig för kompetensförsörjning på Grafiska Företagen säger att fram till 2024 planerar företag inom den grafiska branschen att nyrekrytera drygt 1 250 personer. Närmare 550 nya jobb behöver fyllas 2022. Rekryteringsbehovet mattas sedan av något för åren 2023 och 2024:

– Det finns ett rekryteringsbehov om närmare 550 personer, och efterföljande år ser vi att det behövs 350 personer per år för 2023 och 2024, säger Henrik Smedmark och tillägger att det är svårare att uppskatta behovet men att det kan handla om högre siffror för nästkommande två åren.

Företagen svarar i undersökningen att rekryteringsviljan framför allt beror på att deras verksamheter utökas, ett tydligt tecken på att det finns en stark framtidstro, enligt rapporten.

Svårt hitta kvalificerad personal

Samtidigt som företag ser behovet av att nyrekrytera blir konsekvensen att det är huggsexa om att få tag i kompetent utbildad personal. Företagen får svårare att rekrytera vilket skapar orosmoln. Brist på rätt utbildning, speciellt på yrkesarbetarsidan, är den orsak till rekryteringssvårigheter som ökat mest.

– Under 2022 ska man rekrytera ungefär 140 personer med yrkesprogram från gymnasiet. För de som har en ren grafisk utbildning är det kanske 30 personer. Det blir mycket kamp om de personerna om man säger så.

Företag viktiga för utbildning

När det kommer till att räkna upp de renodlade grafiska utbildningarna i Sverige är utbudet skralt, enligt Henrik Smedmark. Grundläggande yrkesutbildningar finns i Malmö, en vuxenutbildning kombinerad med SFI. I Borås finns en mix av både ungdomsutbildning och vuxenutbildning. I Sunne finns gymnasieskolan SG Broby samt Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar.

Håller utbildningarna måttet i linje med vad företagen efterfrågar?

– I viss grad får företagen vidareutbilda själva. Digitaltryck hinner man lära sig men screentryck, storformat och offsettryck har en komplexitetsnivå som i många fall inte är helt lätt att få till under en gymnasieutbildning. Det landar i att många företag får göra färdigt utbildningen själva.

– När du anställer en person så väljer du i 61 procent av fallen en yrkesarbetare som får en typ av mentorskap och som introduceras in i det nya jobbet. 47 procent får någon typ av introduktion.

Han säger att många av medlemsföretagen tenderar att titta bredare på yrkesprogram när de ska rekrytera.

– Man är intresserade av alla som har gått någon form av industriteknisk utbildning för man vet att de går att lära om under förutsättning att intresset finns.

Grafiska Företagen genomför rekryteringsundersökningen bland sina medlemsföretag vartannat år.

 

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x