Quadient rullar ut paketskåp i Sverige

PUBLICERAD: 22 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Quadients avtal med DHL avser att installera paketskåp utomhus i Sverige. Foto: Pressbild

Utbyggnaden med paketskåp till transport- och logistikföretaget DHL påbörjas 2022 med platser i de största regionerna i Sverige.

– Detta avtal stärker ytterligare Quadients satsning i Norden med målet att bli den största leverantören av smarta paketskåpslösningar till transportörer och detaljhandeln, säger Niklas Lundén, VP Sales and Operations Nordic på Quadient om det ingångna samarbetet med DHL som beskrivs som strategiskt viktigt.

Ett betydande antal

Enligt Quadient ger de digitala paketskåpen konsumenter och företagskunder betydligt större flexibilitet i när och var de vill hämta ut sina paket. Det minskar också fraktkostnaden avsevärt för både transportör och kund. Hur många paketskåp som ska installeras runt om i Sverige framgår inte närmare än att det rör sig om ett ”betydande antal”.

– Våra smarta paketskåp har ledande och säker teknik, är tåliga och byggda för att stå emot det nordiska klimatet bra. Vår mjukvara bygger på en öppen nätverkslösning, där flera transportörer, leveransföretag och detaljhandlare kan leverera till samma paketskåp, något vi ser blir allt viktigare i framtiden, säger Niklas Lundén.

Bygga upp leveransnätverk

DHL:s Jonas Lindell, vd för affärsområdet e-Commerce solutions.

– Samarbetet med Quadient ligger helt i linje med att DHL erbjuder större flexibilitet för både kunder och nätbutiker. Med ett bredare utbud av paketskåp kommer vi närmare våra kunder och kan på ett enklare sätt vara proaktiva i att bygga upp vårt leveransnätverk. Quadients lösning uppfyller även de höga krav vi har på användarvänlighet och enkelhet i våra kundgränssnitt, säger Jonas Lindell, vd för affärsområdet e-Commerce solutions hos DHL.

Läs vidare

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Hon tar över vd-stolen

Malin Jennerholm som har lång erfarenhet på ledande positioner inom livsmedelsbranschen blir ny vd på Svenska Retursystem efter årsskiftet.
Malin-Jennerholm-scaled

Mer återvunnen plast i stötdämpande produkter

Sealed Air implementerar mer återvunnen plast i sina förpackningslösningar. Tre nya uppblåsbara och stötdämpande filmer släpps för att skydda produkter vid förvaring och leveranser.
SealedAir_Fill-Air-RC

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax