Satsningen på att ersätta engångsprodukter i plast med förpackningar i torrformad fiber fortsätter. En allians av strategiska investerare går nu in för att föra ut svenska Pulpacs teknik globalt.
Den patenterade Dry Molded Fiber-teknologin ska nu rulla ut på allvar i världen. Och det görs med hjälp av en tvärindustriell allians av strategiska investerare med Aliaxis i spetsen. Det skriver Pulpac i ett pressmeddelande.
31 miljoner euro
En rad företag går in med kapital i satsningen. Företagsdivisionen Aliaxis Next tillsammans med bland andra Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital deltar i en emission på 31 miljoner euro, drygt 336 miljoner kronor, för att bidra till den globala distributionen. Även befintliga Pulpac-aktieägare och den största aktieägaren, globala holdingbolaget WPP är med i kapitalrundan.
Kapacitet, forskning och utveckling
Enligt Pulpac är syftet med investeringspengarna att få ökad internationell representation, ytterligare kapacitet, fortsatt forskning och utveckling samt säkerställd tillgänglighet i försörjningskedjan när de nu rullar ut torrformningstekniken globalt.
Linus Larsson Green, Pulpacs vd och medgrundare:
– Pulpac ses idag som ledande i den tekniska kapplöpningen för hållbara förpackningar och ersättning av engångsplaster. Med uppbackning och stöd från sådana här partners i världsklass har vi lagt en stark grund över hela värdekedjan. Jag ser med spänning fram emot att genomföra våra planer och lansera vår teknologi globalt, säger han i en kommentar.
Ersätta engångsplast
Målet och strategin för det Göteborgsbaserade företaget är att ersätta en miljon ton engångsplaster till år 2025, vilket enligt Pulpac sparar upp till fem miljoner ton koldioxidutsläpp och upp till en miljard liter vatten jämfört med om produkterna hade tillverkats med konventionell fiberformningsteknik.