Pulpac tar in över 330 miljoner i kapital

PUBLICERAD: 10 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Pulpac vill ersätta engångsplastprodukter med sin patenterade teknik. Foto. Pressbild

Satsningen på att ersätta engångsprodukter i plast med förpackningar i torrformad fiber fortsätter. En allians av strategiska investerare går nu in för att föra ut svenska Pulpacs teknik globalt.

Den patenterade Dry Molded Fiber-teknologin ska nu rulla ut på allvar i världen. Och det görs med hjälp av en tvärindustriell allians av strategiska investerare med Aliaxis i spetsen. Det skriver Pulpac i ett pressmeddelande.

31 miljoner euro

En rad företag går in med kapital i satsningen. Företagsdivisionen Aliaxis Next tillsammans med bland andra Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital deltar i en emission på 31 miljoner euro, drygt 336 miljoner kronor, för att bidra till den globala distributionen. Även befintliga Pulpac-aktieägare och den största aktieägaren, globala holdingbolaget WPP är med i kapitalrundan.

Fredrik Östbye, chef för Aliaxis Next och Linus Larsson Green, vd för PulPac. Foto: Pressbild
Kapacitet, forskning och utveckling

Enligt Pulpac är syftet med investeringspengarna att få ökad internationell representation, ytterligare kapacitet, fortsatt forskning och utveckling samt säkerställd tillgänglighet i försörjningskedjan när de nu rullar ut torrformningstekniken globalt.

Foto: Pressbild

Linus Larsson Green, Pulpacs vd och medgrundare:

– Pulpac ses idag som ledande i den tekniska kapplöpningen för hållbara förpackningar och ersättning av engångsplaster. Med uppbackning och stöd från sådana här partners i världsklass har vi lagt en stark grund över hela värdekedjan. Jag ser med spänning fram emot att genomföra våra planer och lansera vår teknologi globalt, säger han i en kommentar.

Ersätta engångsplast

Målet och strategin för det Göteborgsbaserade företaget är att ersätta en miljon ton engångsplaster till år 2025, vilket enligt Pulpac sparar upp till fem miljoner ton koldioxidutsläpp och upp till en miljard liter vatten jämfört med om produkterna hade tillverkats med konventionell fiberformningsteknik.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx