PulPac skalar upp genom att skala ner med formsprutningsteknik

PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 27 september
Pulpac Scala.

PulPac lanserar en ny maskinplattform, PulPac Scala, som man säger innebär ett betydande steg i revolutionen av torrformad fiber. Scala-plattformen är baserad på formsprutning, en teknik förknippad med plastbearbetning, kombinerat med PulPacs nya  Mill-to-Web fiberenhet.

De första Scala-maskinerna säljs av lanseringspartnern Huarong Group från Taiwan och är utrustade för tillverkning av fiberbaserade lock.  Tillsammans med Huarong Group lanserar PulPac nu en kompakt och skalbar maskinplattform för torrformad fiber.

PulPacs Chief Commercial Officer, Sanna Fager, har pratat med många förpackningstillverkare om Dry Moulded Fiber, dess fördelar och framtida möjligheter.

– När vi lanserade Dry Molded Fiber för några år sedan gjorde vi det med en fantastisk maskinplattform. PulPac Modula passar fortfarande bäst för producenter med höga volymer och behov av modularitet. Men en storlek passar inte alla, och vi såg en möjlighet att göra Dry Molded Fiber tillgänglig för ännu fler förpackningstillverkare säger hon.

Omkring 100 000 formsprutningsmaskiner tillverkas årligen, och många av dem tillverkar engångsplastprodukter som måste ersättas med hållbara alternativ. PulPac Scala erbjuder alla fördelar med torrformad fiber, den får plats i en 40-fots container och innebär en betydligt lägre investering än PulPac Modula.

Sanna Fager igen:
– Dess namn är naturligtvis en lek med ord. På grund av sin låga investeringströskel kan alla producenter som vill få marknadsinflytande på denna nya, spännande och snabbt växande marknad börja i det små och sedan skala upp .

Viktor Börjesson, PulPacs Chief Partnerships Officer, beskriver partnerskapsvinster och kraften i samarbete.

– Som uppfinnarna av Dry Molded Fiber är vår kunskap om tekniken oöverträffad. Huarong har 40 års erfarenhet av att bygga maskiner för plastindustrin. Vi slog ihop vår spetsteknologi till Huarongs formverktygsteknik, och resultatet är en kompakt, problemfri plug-and-play-maskin för tillverkning av torrformad fiber.

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432