PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
Färgad och mönstrad tissue ger en möjlighet för PulPacs kunder att differentiera sina produkter på marknaden och ge dem en bättre estetik. Denna förmåga öppnar också dörrar för nya typer av produkter som kräver personliga varumärkeselement.
– Vi är glada över att samarbeta med PulPac för att utforska potentialen med förpackningstryck för torrformade fiberprodukter, säger Pia Hellgren, Key Account Manager på OptiPack. Vårt partnerskap gör det möjligt för oss att tänja på gränserna för fiberbaserade förpackningar och leverera skräddarsydda lösningar som gör det möjligt för varumärken att sticka ut samtidigt som de minskar deras miljöavtryck.
– Vi trycker och coatar på tissue som sedan blir till produkter av Dry Molded Fiber via PulPacs teknik.
– Ibland behöver kunderna ha mönster eller färger på produkten, då kan vi hjälpa till. Ibland behövs även ett extra lager coating för att materialet till exempel ska stå emot fukt. Detta kan vi också lösa hos oss.
– Vi har gjort tester under ett år och nu är det snart dags för de första leveranserna till kund.
– Vi är glada över att ha OptiPack ombord, säger Viktor Börjesson, Chief Operating Officer på PulPac.
– Varumärken förväntar sig högkvalitativa, hållbara förpackningsprodukter som resonerar med deras målgrupp och stärker varumärkesidentiteten. Tillsammans med Optipack tar vi dessa möjligheter till förpackningsindustrin.