PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PUBLICERAD: 21 maj 2024
UPPDATERAD: 21 maj

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.

Färgad och mönstrad tissue ger en möjlighet för PulPacs kunder att differentiera sina produkter på marknaden och ge dem en bättre estetik. Denna förmåga öppnar också dörrar för nya typer av produkter som kräver personliga varumärkeselement.

– Vi är glada över att samarbeta med PulPac för att utforska potentialen med förpackningstryck för torrformade fiberprodukter, säger Pia Hellgren, Key Account Manager på OptiPack. Vårt partnerskap gör det möjligt för oss att tänja på gränserna för fiberbaserade förpackningar och leverera skräddarsydda lösningar som gör det möjligt för varumärken att sticka ut samtidigt som de minskar deras miljöavtryck.

– Vi trycker och coatar på tissue som sedan blir till produkter av Dry Molded Fiber via PulPacs teknik.

– Ibland behöver kunderna ha mönster eller färger på produkten, då kan vi hjälpa till. Ibland behövs även ett extra lager coating för att materialet till exempel ska stå emot fukt. Detta kan vi också lösa hos oss.

– Vi har gjort tester under ett år och nu är det snart dags för de första leveranserna till kund.

– Vi är glada över att ha OptiPack ombord, säger Viktor Börjesson, Chief Operating Officer på PulPac.

– Varumärken förväntar sig högkvalitativa, hållbara förpackningsprodukter som resonerar med deras målgrupp och stärker varumärkesidentiteten. Tillsammans med Optipack tar vi dessa möjligheter till förpackningsindustrin.

Läs vidare

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a