PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PUBLICERAD: 21 maj 2024
UPPDATERAD: 21 maj

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.

Färgad och mönstrad tissue ger en möjlighet för PulPacs kunder att differentiera sina produkter på marknaden och ge dem en bättre estetik. Denna förmåga öppnar också dörrar för nya typer av produkter som kräver personliga varumärkeselement.

– Vi är glada över att samarbeta med PulPac för att utforska potentialen med förpackningstryck för torrformade fiberprodukter, säger Pia Hellgren, Key Account Manager på OptiPack. Vårt partnerskap gör det möjligt för oss att tänja på gränserna för fiberbaserade förpackningar och leverera skräddarsydda lösningar som gör det möjligt för varumärken att sticka ut samtidigt som de minskar deras miljöavtryck.

– Vi trycker och coatar på tissue som sedan blir till produkter av Dry Molded Fiber via PulPacs teknik.

– Ibland behöver kunderna ha mönster eller färger på produkten, då kan vi hjälpa till. Ibland behövs även ett extra lager coating för att materialet till exempel ska stå emot fukt. Detta kan vi också lösa hos oss.

– Vi har gjort tester under ett år och nu är det snart dags för de första leveranserna till kund.

– Vi är glada över att ha OptiPack ombord, säger Viktor Börjesson, Chief Operating Officer på PulPac.

– Varumärken förväntar sig högkvalitativa, hållbara förpackningsprodukter som resonerar med deras målgrupp och stärker varumärkesidentiteten. Tillsammans med Optipack tar vi dessa möjligheter till förpackningsindustrin.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Miller Graphics har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten

Miller Graphics Scandinavia AB har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten.
Sarabildx

SCA höjer priset på kraftliner för att säkerställa stabil tillgång

För någon vecka sedan berättade vi att det nya förpackningsmaterialindexet PackIndx konstaterar att wellpappriserna ut till kund kommer att stiga. Nu meddelar SCA att man höjer priserna på brun och vit kraftliner i Europa med 60 euro per ton. Det nya priset gäller från och med den 1 maj 2025. Detta i sin tur sätter mer press på wellpapptillverkarna.
Pappersmaskin Obbola_MG_6958

Tufft läge för svensk skogsindustri som ser många utmaningar

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter. Handelskriget skapar osäkerhet inför framtiden och den stärkta kronan kan bli ytterligare en utmaning. Det visar senaste upplagan av Skogsindustriernas marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.
skogen