Proffs på flexo ansluter till papperskluster

PUBLICERAD: 2 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Flexopartner Leif Backman

FlexoPartner är proffs på flexo. De förser förpackningsindustrin med repro, klichéer och lasergraverat av högsta kvalitet. Nu är de medlemmar i Paper Province.
– Vi är intresserade av nätverket och kompetensförsörjningen i Paper Province, säger Leif Backman, managing director på FlexoPartner.

Flexopartner startades 1994 i Sunne. Med många års erfarenhet och gedigen kunskap inom flexotryck har verksamheten växt, från de fem grundarna till att idag utgöras av 14 anställda.
– Vi har väldigt bra kunskap, vi kan flexo, repro och tryck. Det är det som kännetecknar oss. Kompetensen bland personalen är stor och det vill vi vara i framkant med, säger Leif Backman.

Men vad är då flexotryck? Jo, det är en högtrycksmetod som kan jämföras med en stämpel. Metoden erbjuder större flexibilitet än vid traditionellt djuptryck och är därmed mer ekonomiskt fördelaktig, framför allt vid tryck av kortare serier.
– Fördelarna är att det är billigare att göra ändringar, flexibiliteten när det kommer till storlek och att man kan trycka mot nästan alla material som finns. Den är väldigt anpassad mot förpackningsindustrin.

Bland FlexoPartners kunder finns bland annat tryckerier, reklambyråer och förpackningsföretag.
– Vi samarbetar mycket med Brobygrafiska, Stora Enso, BillerudKorsnäs och andra stora leverantörer av material och färger.

Ny ägare
I mars 2015 köptes FlexoPartner upp av den finska koncernen Marvaco som är Nordens största leverantör av repro och klichéer.
– Jag ser bara fördelar i att det har hänt. Det gynnar våra kunder på flera vis. Dels då vi geografiskt finns på fler ställen och våra maskiner är synkade, det kan korta ner leveranstider. Dels ger oss fördelar när det kommer till att jobba med utveckling, speciellt i grupp. Vi kan ha utbyte av varandras kunskaper och dra nytta av varandras företagskulturer. Dessutom säkerställer det arbetsplatsen i Sunne, säger Leif Backman.

Nytt för FlexoPartner är även medlemskapet i Paper Province. Förhoppningen är att genom det få en vidare insikt i branschen och man ser fram emot att ta del av nätverket.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx