Vinnarna i Packnorth Award presenteras på Scanpack

PUBLICERAD: 27 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Packnorth Award-prisutdelningen äger rum på Scanpack i oktober. Foto: Pressbild

Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award är i full gång och tar emot tävlingsbidrag fram till 1 augusti. Prisutdelningen, där vinnarna med de bästa förpackningslösningarna presenteras, sker på Scanpacks stora scen i oktober.

Bo Wallteg. Foto: Pressbild

I slutet av sommaren förra året gick startskottet för Nordens nya förpackningstävling, Packnorth Award. Tävlingen var en stor succé och prisutdelning skulle skett under Sign&Print-mässan i februari. Pandemin grusade dock den planen. Arrangör för Packnorth Award är AGI Publishing House i samarbete med nord emballage.
– Det var olyckligt att vi inte kunde genomföra prisutdelningen som planerat, men inget ont som inte har något gott med sig, säger Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen nord emballage.

Arrangörerna av Scanpack-mässan (4 – 7 oktober 2022) har nu gått in som partner och prisutdelningen blir på den stora scenen, Superbrandscenen, under mässans första dag. Att kunna dela ut priset på en renodlad förpackningsmässa, och dessutom en mässa av den dignitet som Scanpack har, betyder så klart mycket, både för oss som arrangörer och för deltagarna.

– Alla som i fjol skickat in bidrag valde att låta dessa kvarstå – eller ersatte med nyare versioner. Nu får dessa ingå i ett ännu starkare startfält, när även årets tävlande medverkar. Jag kan bara uppmana alla med intressanta förpackningslösningar att ta chansen. Om inte annat, får man fyra erfarna domares reflektioner kring förpackningen, säger Bo Wallteg.

Peter Ollén. Foto: Pressbild
Början av oktober

Prisutdelningen äger rum den 4 oktober klockan 15.00. De välmeriterade domarna kommer från svenska och danska universitet och organisationer.

– Domarna är utvalda för att de representerar en unik expertis inom just sitt område. Domaren, som tittar på den grafiska formen, ska enbart bedöma denna, medan domaren, som tittar på cirkulariteten, enbart sätter sina betyg inom detta, berättar Peter Ollén, som är publisher hos AGI.

Bedöms i fyra delar

De insända tävlingsbidragen bedöms och får oberoende poäng från 1 till 9 i vardera av dessa fyra områden:
• Den grafiska formen
• Förpackningens effekt
• Valet av material
• Cirkularitet

Ett tävlingsbidrag kan alltså få toppbetyget 9 för valet av material men lågt betyg för förpackningens effekt. Betyget 5 berättar att det här är en bra produkt, som håller god nivå och fungerar bra på hyllorna. Betygen 8 och 9 kommer bara att användas för de helt exceptionella lösningarna.

Förpackningsbidragen tävlar i 35 kategorier. Packnorth Awards prisutdelning sker på förpackningsmässan Scanpack på Svenska Mässan i Göteborg. Foto: Pressbild

Förpackningsbidragen tävlar i olika kategorier. Det finns 35 att välja på, och dit hör exempelvis livsmedelsförpackningar, industriförpackningar, etiketter och lyxförpackningar.

– Även för den som inte bryr sig om tävlingen kan det här vara ett enkelt sätt att få synpunkter från någon utifrån. Vi räknar också med att det både är varumärkesägare, konverterare och byråer som skickar in. Det här är chansen att synliggöra de som ofta arbetar i det fördolda, konstaterar Bo Wallteg.

– Genom att betygen ges separat för varje område, så får deltagarna inspiration att se vad som kan förbättras. Nästa år kan man sedan skicka in igen, eftersom arbetet med förpackningar ju tenderar att vara ett ständigt pågående förändringsarbete, säger Bo Wallteg.

”Små och stora företag ska kunna delta”

Att delta i Packnorth Award kostar inte mycket jämfört med andra tävlingar inom området. Just nu finns dessutom ett Early Bird-erbjudande som gör det ännu kostnadseffektivare.

– Vi som arrangörer vill inte att avgiften ska vara en broms för att delta, därför har vi valt en nivå som gör att alla kan vara med. Nordisk förpackningsindustri har mycket att erbjuda och det vill vi lyfta fram. Små och stora företag ska kunna delta och det är viktigt med bidrag från alla materialgrupper. Allt är inte fiberbaserat i förpackningsvärlden, även om det är lätt att få det intrycket.

Fullständig information kring tävlingen, bland annat om kategorierna, avgifter samt registrering finns på hemsidan, www.award.packnorth.se

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex