Vinnarna i Packnorth Award presenteras på Scanpack

PUBLICERAD: 27 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Packnorth Award-prisutdelningen äger rum på Scanpack i oktober. Foto: Pressbild

Nordens nya förpackningstävling Packnorth Award är i full gång och tar emot tävlingsbidrag fram till 1 augusti. Prisutdelningen, där vinnarna med de bästa förpackningslösningarna presenteras, sker på Scanpacks stora scen i oktober.

Bo Wallteg. Foto: Pressbild

I slutet av sommaren förra året gick startskottet för Nordens nya förpackningstävling, Packnorth Award. Tävlingen var en stor succé och prisutdelning skulle skett under Sign&Print-mässan i februari. Pandemin grusade dock den planen. Arrangör för Packnorth Award är AGI Publishing House i samarbete med nord emballage.
– Det var olyckligt att vi inte kunde genomföra prisutdelningen som planerat, men inget ont som inte har något gott med sig, säger Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen nord emballage.

Arrangörerna av Scanpack-mässan (4 – 7 oktober 2022) har nu gått in som partner och prisutdelningen blir på den stora scenen, Superbrandscenen, under mässans första dag. Att kunna dela ut priset på en renodlad förpackningsmässa, och dessutom en mässa av den dignitet som Scanpack har, betyder så klart mycket, både för oss som arrangörer och för deltagarna.

– Alla som i fjol skickat in bidrag valde att låta dessa kvarstå – eller ersatte med nyare versioner. Nu får dessa ingå i ett ännu starkare startfält, när även årets tävlande medverkar. Jag kan bara uppmana alla med intressanta förpackningslösningar att ta chansen. Om inte annat, får man fyra erfarna domares reflektioner kring förpackningen, säger Bo Wallteg.

Peter Ollén. Foto: Pressbild
Början av oktober

Prisutdelningen äger rum den 4 oktober klockan 15.00. De välmeriterade domarna kommer från svenska och danska universitet och organisationer.

– Domarna är utvalda för att de representerar en unik expertis inom just sitt område. Domaren, som tittar på den grafiska formen, ska enbart bedöma denna, medan domaren, som tittar på cirkulariteten, enbart sätter sina betyg inom detta, berättar Peter Ollén, som är publisher hos AGI.

Bedöms i fyra delar

De insända tävlingsbidragen bedöms och får oberoende poäng från 1 till 9 i vardera av dessa fyra områden:
• Den grafiska formen
• Förpackningens effekt
• Valet av material
• Cirkularitet

Ett tävlingsbidrag kan alltså få toppbetyget 9 för valet av material men lågt betyg för förpackningens effekt. Betyget 5 berättar att det här är en bra produkt, som håller god nivå och fungerar bra på hyllorna. Betygen 8 och 9 kommer bara att användas för de helt exceptionella lösningarna.

Förpackningsbidragen tävlar i 35 kategorier. Packnorth Awards prisutdelning sker på förpackningsmässan Scanpack på Svenska Mässan i Göteborg. Foto: Pressbild

Förpackningsbidragen tävlar i olika kategorier. Det finns 35 att välja på, och dit hör exempelvis livsmedelsförpackningar, industriförpackningar, etiketter och lyxförpackningar.

– Även för den som inte bryr sig om tävlingen kan det här vara ett enkelt sätt att få synpunkter från någon utifrån. Vi räknar också med att det både är varumärkesägare, konverterare och byråer som skickar in. Det här är chansen att synliggöra de som ofta arbetar i det fördolda, konstaterar Bo Wallteg.

– Genom att betygen ges separat för varje område, så får deltagarna inspiration att se vad som kan förbättras. Nästa år kan man sedan skicka in igen, eftersom arbetet med förpackningar ju tenderar att vara ett ständigt pågående förändringsarbete, säger Bo Wallteg.

”Små och stora företag ska kunna delta”

Att delta i Packnorth Award kostar inte mycket jämfört med andra tävlingar inom området. Just nu finns dessutom ett Early Bird-erbjudande som gör det ännu kostnadseffektivare.

– Vi som arrangörer vill inte att avgiften ska vara en broms för att delta, därför har vi valt en nivå som gör att alla kan vara med. Nordisk förpackningsindustri har mycket att erbjuda och det vill vi lyfta fram. Små och stora företag ska kunna delta och det är viktigt med bidrag från alla materialgrupper. Allt är inte fiberbaserat i förpackningsvärlden, även om det är lätt att få det intrycket.

Fullständig information kring tävlingen, bland annat om kategorierna, avgifter samt registrering finns på hemsidan, www.award.packnorth.se

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland