Prisas på livsmedelsmässan

PUBLICERAD: 5 april 2016
UPPDATERAD: 5 april

I samband med att livsmedels- och dryckesindustrin samlas i Malmö för två dagar av nyheter, inspiration, nätverkande och framtidsspaning utses även Årets Närproducent 2016 och Årets Livsmedel-/Dryckesproducent 2016.

Priserna premierar företag som framgångsrikt och innovativt har bidragit till utvecklingen inom livsmedels- och dryckesindustrin och därmed sett till att Sverige fortsätter att ligga i framkant inom området. Priserna instiftades i samband med att mässan Food Chain Nordic hade premiär på Malmömässan 2014 och vinnare då var Wapnö Gård och Kiviks Musteri.

Intresset för priserna har i år har varit rekordstort och juryn, som består av representanter från mässarrangören Easyfairs samt Lennart Wikström, chefredaktör på tidningen Svenska Livsmedel, har haft ett gediget arbete att utse vinnarna.

Till Årets Närproducent 2016 utses företaget Rescued Fruits som tar tillvara på frukt som slängs och gör något gott av den. Nomineringen lyder; För framgångsrikt aktionsorienterat entreprenörskap som har vuxit från en liten idé till något större. Smart placerat i frukt och gröntklustret i Helsingborg

Vinnare av Årets Livsmedel-/Dryckesproducent 2016 är företaget Oatly som omvandlar fiberrik havre till näringsriktig föda som t ex drycker och glass. Nomineringen lyder; En klart lysande stjärna, som varit djärv i sin marknadsföring och kommunikation och som hamnat helt rätt i trenderna. Växer med 25 procent per år.

Prisutdelning sker på Malmömässan den 6 april kl. 15.30. Här har man också möjlighet att besöka närmare 120 ledande leverantör till livsmedels- och dryckesindustrin som visar maskiner, utrustning, system, förpackningar, underhåll och logistiklösningar mm.

Easyfairs är en del av Artexis Easyfairs Group, ett av Europas ledande mässbolag, som arrangerar 125 evenemang i 16 länder och driver 8 anläggningar i Benelux-länderna och Skandinavien. Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två varumärken, Artexis som äger och driver mässanläggningarna, Kistamässan och Malmömässan och mässarrangören Easyfairs, som genomför över 50 egna mässor årligen i Sverige. På Easyfairs mässor finns möjlighet att besöka framtiden.

 

Läs vidare

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

Den 24 - 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.
Messegeschehen / Fair activities in general

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Packnews ger dig kostnadsfri entré till Fachpack 2024

Packnews kan nu erbjuda kostnadsfri entré till Fachpack i Nürnberg i höst.
Messegeschehen / Fair activities in general

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx