Prisas för formpressat fiberlock

PUBLICERAD: 28 september 2022
UPPDATERAD: 24 januari
PureFiber-locket kammade hem ett brons. Foto: Pressbild

Det plast- och PFAS-fria salladslocket som tagits fram av Picadeli och Stora Enso får internationellt designpris.

Picadelis nya plastfria lock i formpressad fiber tog hem ett brons i kategorin  har prisats av den internationella designtävlingen Pentawards i kategorin hållbar design. Det nya locket är framtaget i samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner.

Formpressad fiber

Locken tillverkas av Stora Ensos PureFiber-material, tillverkat av träbaserad formpressad fiber. Enligt tillverkaren har det, förutom att det är återvinningsbart och biologiskt nedbrytbart, 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass.

Ersätta 10 miljoner plastlock

Enligt Picadeli, ett varumärke inom livsmedelskoncernen Greenfood, är planen i ett första steg att ersätta 10 miljoner plastlock årligen med lock i PureFiber vilket ska minska plastavfallet med ungefär 120 ton årligen.

 

Läs vidare

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.