Pressbyrån och 7-Eleven satsar på återanvändbara kaffemuggar

PUBLICERAD: 30 november 2023
UPPDATERAD: 30 november
Foto: Reitan

Reitan Convenience i Sverige (RCS) ingår nu ett samarbete med Tingstad och techföretaget Panter för att erbjuda kunderna återanvändbara kaffemuggar och matförpackningar på Pressbyrån och 7-Eleven.

Den 1 januari 2024 träder en ny lag i kraft som innebär att restauranger och caféer som säljer fler än 150 enheter i engångsförpackningar om dagen, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, ska kunna erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ. Under 2023 har Reitan Convenience Sverige (RCS) genomfört både pilottester kring återanvändbara kärl och haft dialoger med aktörer från näringslivet, i syfte att förbereda sig inför den nya lagen.

Från och med årsskiftet kommer kunder på Pressbyrån och 7-Eleven att kunna välja återanvändbara kärl vid köp av exempelvis kaffe eller sallad i utvalda butiker.

– Vi såg tidigt möjligheterna med att erbjuda återanvändbara kärl till våra kunder och var tidiga med att testa detta i flertalet butiker. Efter noga övervägande har vi nu valt att samarbeta med Tingstad och Panter och ser fram emot att fortsätta utveckla systemet tillsammans med dem. Det viktigaste för oss är att kunna underlätta för våra kunder att göra smartare val, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

Först ut är butiker i Stockholm, Göteborg, Lund, Skövde, Karlstad, Jönköping, Linköping och Kristianstad. Kunder som köper dryck i ett återanvändbart kärl från Pressbyråer och 7-Eleven i dessa städer kommer även kunna lämna tillbaka kärlen på andra företag som använder sig av samma system, såsom Espresso House och Preem.

– Som bolag arbetar vi aktivt för att hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att hitta nya vägar till hållbara val, särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Vi ser därför fram emot att följa hur väl dessa återanvändbara kärl tas emot av våra kunder, fortsätter Linnéa Borgström.

Tingstad och tech-partnern Panter erbjuder tillsammans ett komplett rotationssystem med återanvändbara muggar och matförpackningar – gratis för användaren så länge de returneras inom en vecka. Företagens gemensamma mål är att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter.

– Vi är väldigt stolta över att Reitan Convenience i Sverige väljer att gå med Panter och Tingstads lösning. Med återanvändbara förpackningar sänker vi klimatutsläppen och minskar nedskräpningen. Redan efter 20 användningar är muggen klimatpositiv och den kan användas upp till 500 gånger. Det tycker vi är bra för miljön, säger Clara Lidberg, VD på Panter.

De återanvändbara muggarna kommer att erbjudas i storlekarna 23 & 36cl samt en matlåda på 75cl. Dagens engångskoppar kommer även att finnas kvar som alternativ för kunderna.

 

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Ny YH-kurs ger LCA-utbildning på distans inom förpackningar

Haganässkolan i Älmhult har fått tummen upp för en YH-utbildning på temat Livscykelanalys (LCA) för förpackningsindustrin.
bulbx

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024