Pop-upboken koncentrerar budskap

PUBLICERAD: 11 december 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Iggesund Incada pop-up - low

Photo: Per Trané

-Pop-upboken är ett medium som ursprungligen riktar sig till barn. Men den fungerar häpnadsväckande ofta också mycket bra i företags kommunikation, säger Iain Smyth på Papersmyths i Bristol, ett företag som specialiserat sig på design och teknisk produktion av pop-upböcker.

I år har Papersmyths producerat pop-upboken ” From the seedling to the board” för Iggesund Paperboard, en bok som beskriver tillverkningen av falskartongen Incada. I mars i år bytte Iggesund energikälla för sin tillverkning vid kartongbruket i Workington, från fossil naturgas till bioenergi. Över en natt reducerades de fossila koldioxidutsläppen från tillverkningen till praktiskt taget noll, samtidigt som man också släppte en nyutvecklad Incada.

-Det var utgångspunkten. Ganska snart fick jag ögonen på en animerad film om tillverkningen och miljöpåverkan – och vi valde att använda grundstrukturen i filmen också till boken, fortsätter Iain Smyth.

Men att överföra animerad film till pop-upboken tänkta format var lättare sagt än gjort. Materialet måste förenklas, perspektiv förskjutas och innehållet förenklas så att det fick plats på fem uppslag. Därför anlitades illustratörerna Amar och Jakob Dawod för att överföra filmens känsla till Papersmyths konstruktionsskisser.

-De lyckades alldeles utmärkt med detta, så idag stöder filmen och boken varandra på ett mycket bra sätt, konstaterar Iain Smyth.

Det må vara att pop-upbokens form huvudsakligen vänder sig till barn, men den har visat sig fungera bra när Iggesund använt den på mässor och i kundsamtal. Kanske beroende på att pop-bokens krav på enkelhet och begränsade utrymme för resonemang gör att budskapet måste vara så enkelt att alla kan förstå.

-Delvis kan det vara så. Men glöm inte bort att vi vänder oss till människor som arbetar professionellt med pappersmaterial och som inser vilken kraft som krävs för att genomföra ett projekt av det här slaget, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds försäljning i Storbritannien.

-Men naturligtvis fungerar den också för att detta är annorlunda. Man ser inte så många tunga basindustrier som kommunicerar på detta lättsamma vis, och vi skiljer oss gärna från mängden, poängterar han.

 

 

Läs vidare

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

GAIA Biomaterials levererar material till miljontals sugrör i USA

I dagarna påbörjar det amerikanska företaget Evanesce produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören av det svenska materialet Biodolomer. En krita-baserad plastersättnining som tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Nestlé kan trolla fram en gaffel av vetemjöl och salt

Vi är nog många som i barndomen kladdade med trolldeg, eller så gjorde våra barn det. Nu har Nestlé nästan plockat upp det kladdet när man lanserat en gaffel i begränsad upplaga. Vetemjöl och salt ingår i vilket fall, sen behövs bara lite vatten och olja så är trolldegen klar.
gaffel bio

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x