Photo: Per Trané
-Pop-upboken är ett medium som ursprungligen riktar sig till barn. Men den fungerar häpnadsväckande ofta också mycket bra i företags kommunikation, säger Iain Smyth på Papersmyths i Bristol, ett företag som specialiserat sig på design och teknisk produktion av pop-upböcker.
I år har Papersmyths producerat pop-upboken ” From the seedling to the board” för Iggesund Paperboard, en bok som beskriver tillverkningen av falskartongen Incada. I mars i år bytte Iggesund energikälla för sin tillverkning vid kartongbruket i Workington, från fossil naturgas till bioenergi. Över en natt reducerades de fossila koldioxidutsläppen från tillverkningen till praktiskt taget noll, samtidigt som man också släppte en nyutvecklad Incada.
-Det var utgångspunkten. Ganska snart fick jag ögonen på en animerad film om tillverkningen och miljöpåverkan – och vi valde att använda grundstrukturen i filmen också till boken, fortsätter Iain Smyth.
Men att överföra animerad film till pop-upboken tänkta format var lättare sagt än gjort. Materialet måste förenklas, perspektiv förskjutas och innehållet förenklas så att det fick plats på fem uppslag. Därför anlitades illustratörerna Amar och Jakob Dawod för att överföra filmens känsla till Papersmyths konstruktionsskisser.
-De lyckades alldeles utmärkt med detta, så idag stöder filmen och boken varandra på ett mycket bra sätt, konstaterar Iain Smyth.
Det må vara att pop-upbokens form huvudsakligen vänder sig till barn, men den har visat sig fungera bra när Iggesund använt den på mässor och i kundsamtal. Kanske beroende på att pop-bokens krav på enkelhet och begränsade utrymme för resonemang gör att budskapet måste vara så enkelt att alla kan förstå.
-Delvis kan det vara så. Men glöm inte bort att vi vänder oss till människor som arbetar professionellt med pappersmaterial och som inser vilken kraft som krävs för att genomföra ett projekt av det här slaget, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds försäljning i Storbritannien.
-Men naturligtvis fungerar den också för att detta är annorlunda. Man ser inte så många tunga basindustrier som kommunicerar på detta lättsamma vis, och vi skiljer oss gärna från mängden, poängterar han.