Pop-upboken koncentrerar budskap

PUBLICERAD: 11 december 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Iggesund Incada pop-up - low

Photo: Per Trané

-Pop-upboken är ett medium som ursprungligen riktar sig till barn. Men den fungerar häpnadsväckande ofta också mycket bra i företags kommunikation, säger Iain Smyth på Papersmyths i Bristol, ett företag som specialiserat sig på design och teknisk produktion av pop-upböcker.

I år har Papersmyths producerat pop-upboken ” From the seedling to the board” för Iggesund Paperboard, en bok som beskriver tillverkningen av falskartongen Incada. I mars i år bytte Iggesund energikälla för sin tillverkning vid kartongbruket i Workington, från fossil naturgas till bioenergi. Över en natt reducerades de fossila koldioxidutsläppen från tillverkningen till praktiskt taget noll, samtidigt som man också släppte en nyutvecklad Incada.

-Det var utgångspunkten. Ganska snart fick jag ögonen på en animerad film om tillverkningen och miljöpåverkan – och vi valde att använda grundstrukturen i filmen också till boken, fortsätter Iain Smyth.

Men att överföra animerad film till pop-upboken tänkta format var lättare sagt än gjort. Materialet måste förenklas, perspektiv förskjutas och innehållet förenklas så att det fick plats på fem uppslag. Därför anlitades illustratörerna Amar och Jakob Dawod för att överföra filmens känsla till Papersmyths konstruktionsskisser.

-De lyckades alldeles utmärkt med detta, så idag stöder filmen och boken varandra på ett mycket bra sätt, konstaterar Iain Smyth.

Det må vara att pop-upbokens form huvudsakligen vänder sig till barn, men den har visat sig fungera bra när Iggesund använt den på mässor och i kundsamtal. Kanske beroende på att pop-bokens krav på enkelhet och begränsade utrymme för resonemang gör att budskapet måste vara så enkelt att alla kan förstå.

-Delvis kan det vara så. Men glöm inte bort att vi vänder oss till människor som arbetar professionellt med pappersmaterial och som inser vilken kraft som krävs för att genomföra ett projekt av det här slaget, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds försäljning i Storbritannien.

-Men naturligtvis fungerar den också för att detta är annorlunda. Man ser inte så många tunga basindustrier som kommunicerar på detta lättsamma vis, och vi skiljer oss gärna från mängden, poängterar han.

 

 

Läs vidare

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}