Plockmatic får nya ägare

PUBLICERAD: 26 januari 2024
UPPDATERAD: 26 januari

Det svenska efterbehandlingsföretaget Plockmatic group får ny majoritetsägare i Accent Equity. Köparen pekar ut att Plockmatic ska växa genom förvärv.

Stockholmsbaserade Plockmatic group arbetar internationellt och erbjuder efterbehandlingsutrustning inom den grafiska tryckeri- och förpackningsindustrin. Accent Equity är ett investmentbolag som också har huvudstaden som säte.

Förändringen innebär att Accent Equity går in som ny majoritetsägare i Plockmatic tillsammans med säljaren Grimaldi industri som kvarstår som minoritetsägare. Plockmatics ledningsgrupp kommer att fortsätta i sina nuvarande roller och styra bolaget tillsammans med Accent Equity och Grimaldi Industri.

– Vi är väldigt glada för denna möjlighet att investera i ett riktigt välskött företag och vi är imponerade över hur ledningsgruppen har utvecklat Plockmatic under åren med en framgångsrik och strategisk syn, säger Oscar Claesson, Associate Partner på Accent Equity.

Han säger att bolaget är har en bra position för att fortsätta sin tillväxtresa inom flera olika områden.

– Vi har ett tydligt mål att Plockmatic ska växa både organiskt och genom förvärv, säger Oscar Claesson.

Jan Marstorp, koncernchef på Plockmatic group och Oscar Claesson, Associate Partner på Accent Equity.
”Stora affärsmöjligheter”

Plockmatics koncernchef Jan Marstorp är mycket nöjd med de nya ägarförhållandena.

– Den grafiska marknaden erbjuder stora affärsmöjligheter för fortsatt transformation av applikationer från traditionell offset till digitaltryck. Med högt fokus och starkt stöd från våra ägare, Accent Equity och Grimaldi Industri, kommer vi att kunna fortsätta vår resa med affärsutveckling för efterbehandlingslösningar och andra kärnområden, såsom logistikkedjan, marknadsföring, försäljning och teknisk support med fokus på hållbarhet, säger han.

Läs vidare

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Miljönyttan måste ha högsta prioritet vid återvinning

En viktig hjälp på vägen för att nå återvinningsmålen är styrmedel och politiska åtgärder likt de som Naturvårdsverket föreslår i regeringsuppdraget “Åtgärder för att öka materialåtervinningen av avfall”, där Näringslivets Producentansvar har lämnat ett remissvar.
Svensk_Plastatervinning_2

SCA höjer priserna på vit och brun kraftliner i Europa

SCA höjer priserna på vit och brun kraftliner i Europa med 80 euro per ton. Det nya priset gäller från den 1 april 2024.
_MG_6937

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning