Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

PUBLICERAD: 15 augusti 2025
UPPDATERAD: 14 augusti
Etagepizza med tillbehör. Foto: Smurfit Westrock

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.

Den nya lösningen rymmer två pizzor, fyra tillbehör och en underhållningsupplevelse. Man kallar den ”Tremendous Triple Box”, en innovativ konsumentförpackningsdesign som rymmer två pizzor och fyra tillbehör i en enda behållare och förvandlas till en interaktiv fotbolls- eller basketmatch.

Denna lösning, designad och producerad av Smurfit Westrock Spanien, är ett tydligt exempel på hur förpackningar kan överskrida sin traditionella roll och bli ett verktyg för kundlojalitet och underhållning, vilket förbättrar kundupplevelsen från den allra första interaktionen.

Samarbetet mellan Smurfit Westrock och Papa Johns började 2016, samtidigt som varumärkets första franchise öppnades i Spanien, på Serrano Street i Madrid.

Designen på Smurfit Westrocks ”Tremendous Triple Box” fungerar som en visuell och interaktiv resurs med hög effekt för att stärka Papa Johns varumärkesidentitet. Denna typ av förpackningslösningar är helt anpassningsbara tack vare tekniker som digitaltryck, som ger en högkvalitativ finish, eller offsettryck, som erbjuder upp till fem gånger högre upplösning än konventionell teknik. Detta gör det möjligt för Smurfit Westrocks kunder att anpassa förpackningar för specifika kampanjer, förstärka sin visuella identitet och fånga konsumenternas uppmärksamhet, vilket gör att lådan blir en verklig kanal för varumärkeskommunikation och upplevelse.

– På Smurfit Westrock tror vi att förpackningar har kraften att förändra relationen mellan varumärken och deras konsumenter. Utöver att skydda en produkt kan de skapa värde, differentiering och en verklig känslomässig koppling. Med en strategi som kombinerar innovation, hållbarhet och design hjälper vi våra kunder att förvandla varje lösning till en minnesvärd upplevelse, säger Teo Pastors, försäljnings- och marknadschef för Smurfit Westrock Spanien, Portugal och Marocko.

– Samarbetet med Papa Johns är ett tydligt exempel på hur förpackningar kan öka värdet av en kampanj och överraska konsumenten vid varje kontaktpunkt.

Skamlig måltid

Det finns enklare sätt att väcka uppmärksamhet med en pizzaförpackning vilket tidningen Aftonbladet berättade om nyligen. Pizzeria Ramilio i Kinna hade beställt nya förpackningar av ett svenskt företag som i sin tur fick dem tryckta i Turkiet. I vanlig ordning skulle det stå ”Smaklig måltid” på förpackningen, men någonstans blev det fel, det står ”Skamlig måltid”. Pizzeriaägaren blev inte glad över att få femtusen sådana levererade, men det visade sig snart att det var positivt. Kunderna uppskattar verkligen förpackningens text och det kommer in kunder som bara vill försäkra sig om att få pizzan levererad i en sådan förpackning.

Vi har väl alla någon gång haft lite dåligt samvete för att vi tryckt i oss en kaloririk pizza, kanske är det det som återspeglas i det stora intresset?!

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt