Procter and Gamble, global tillverkare av förbrukningsvaror satsar på 3D-upplevelsen och plattformen 3D Experience som ska ge skjuts åt snabbare hantering och design av förpackningsprodukter.
Procter and Gamble, P&G, har även tidigare nyttjat Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. Nu uppgraderar de sig och väljer att köra fullt ut på 3D Experience-plattformen och branschlösningarna Perfect product och Perfect package för att kunna utnyttja och koppla samman tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. Med den nya plattformen kan P&G bli bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering. Fördelarna sägs även vara en snabbare och flexiblare produktutvecklingen, sett till dagens korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.
– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3D Experience-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3D Experience-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.
Framöver kommer plattformen användas bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera. Det gör att arbetsgrupperna kan lägga mindre tid på att söka efter data, och de får tillgång till mer exakta förpacknings- och produktspecifikationer.
Det franska företaget Dassault Systèmes är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM),