P&G uppgraderar till 3d-upplevelse

PUBLICERAD: 3 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
P&G har tio produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader. Framöver kommer Dassault Systèmes 3D Experience-plattform användas bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar.

Procter and Gamble, global tillverkare av förbrukningsvaror satsar på 3D-upplevelsen och plattformen 3D Experience som ska ge skjuts åt snabbare hantering och design av förpackningsprodukter.

Procter and Gamble, P&G, har även tidigare nyttjat Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. Nu uppgraderar de sig och väljer att köra fullt ut på 3D Experience-plattformen och branschlösningarna Perfect product och Perfect package för att kunna utnyttja och koppla samman tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. Med den nya plattformen kan P&G bli bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering. Fördelarna sägs även vara en snabbare och flexiblare produktutvecklingen, sett till dagens korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.

– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3D Experience-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3D Experience-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.

Framöver kommer plattformen användas bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera. Det gör att arbetsgrupperna kan lägga mindre tid på att söka efter data, och de får tillgång till mer exakta förpacknings- och produktspecifikationer.

Det franska företaget Dassault Systèmes är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM),

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox