Visar förpackningens betydelse

PUBLICERAD: 10 september 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Stora enso View point

Stora Enso, en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper, publicerade idag en trendrapport om förpackningar inom e-handeln. Den viktigaste slutsatsen i Stora Ensos Viewpoint-rapport är att smart förpackningsdesign och hållbara material kan öka vinsterna för återförsäljare på nätet. Andra viktiga resultat i Viewpoint-rapporten om förpackningar är att:

  • Dagligvaruhandeln online kan fördubbla sitt resultat med smart förpackningsdesign.
  • E-handlare som säljer hushålls- och hygienprodukter kan förbättra sitt resultat med upp till 50 % med smart förpackningsdesign.

– E-handlare vars förpackningar utmärker sig kommer förmodligen att se störst tillväxt de närmaste åren. Vi tror att de kunder och partners som till fullo utnyttjar e-handelsförpackningarnas potential kommer att öka sin vinst avsevärt, säger Jon Haag, Director DesignStudios på Stora Ensos Packaging Solutions.

Några av de konkreta fördelarna är enligt Viewpoint-rapporten ökad kundlojalitet, långsiktiga kundrelationer och minskade transportvolymer. Dagligvaruhandeln online kan enligt rapporten öka sin vinst genom effektivare lagerhantering, en minskning av skadat gods under den sista sträckan i logistikkedjan och en optimerad användning av förpackningsmaterialen.
– Det är tydligt att optimerade förpackningslösningar kan ge positiva effekter på försäljning, kostnader och framför allt kundlojalitet – tre viktiga faktorer för lönsamheten hos e-handlare, säger Björn Thunström, Vice President Marketing & Customer Loyalty på Stora Enso Packaging Solutions.

Viewpoint-rapporten betonar också några makrotrender som att konsumentens makt blir allt större, att det tas fram nya affärsmodeller som tar vara på möjligheter och att teknik används allt mer i takt med att kostnaderna för ny teknik minskar. Rapporten konstaterar också att varumärkesägare med hållbara förpackningslösningar kan tjäna på trenderna genom att använda dem som konkurrensfördelar.

På Scanpackmässan i Göteborg den 20-23 oktober kommer rapporten presenteras vid ett flertal tillfällen

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning