Visar förpackningens betydelse

PUBLICERAD: 10 september 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Stora enso View point

Stora Enso, en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper, publicerade idag en trendrapport om förpackningar inom e-handeln. Den viktigaste slutsatsen i Stora Ensos Viewpoint-rapport är att smart förpackningsdesign och hållbara material kan öka vinsterna för återförsäljare på nätet. Andra viktiga resultat i Viewpoint-rapporten om förpackningar är att:

  • Dagligvaruhandeln online kan fördubbla sitt resultat med smart förpackningsdesign.
  • E-handlare som säljer hushålls- och hygienprodukter kan förbättra sitt resultat med upp till 50 % med smart förpackningsdesign.

– E-handlare vars förpackningar utmärker sig kommer förmodligen att se störst tillväxt de närmaste åren. Vi tror att de kunder och partners som till fullo utnyttjar e-handelsförpackningarnas potential kommer att öka sin vinst avsevärt, säger Jon Haag, Director DesignStudios på Stora Ensos Packaging Solutions.

Några av de konkreta fördelarna är enligt Viewpoint-rapporten ökad kundlojalitet, långsiktiga kundrelationer och minskade transportvolymer. Dagligvaruhandeln online kan enligt rapporten öka sin vinst genom effektivare lagerhantering, en minskning av skadat gods under den sista sträckan i logistikkedjan och en optimerad användning av förpackningsmaterialen.
– Det är tydligt att optimerade förpackningslösningar kan ge positiva effekter på försäljning, kostnader och framför allt kundlojalitet – tre viktiga faktorer för lönsamheten hos e-handlare, säger Björn Thunström, Vice President Marketing & Customer Loyalty på Stora Enso Packaging Solutions.

Viewpoint-rapporten betonar också några makrotrender som att konsumentens makt blir allt större, att det tas fram nya affärsmodeller som tar vara på möjligheter och att teknik används allt mer i takt med att kostnaderna för ny teknik minskar. Rapporten konstaterar också att varumärkesägare med hållbara förpackningslösningar kan tjäna på trenderna genom att använda dem som konkurrensfördelar.

På Scanpackmässan i Göteborg den 20-23 oktober kommer rapporten presenteras vid ett flertal tillfällen

Läs vidare

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Väsentligt mindre CO2-utsläpp när fossil plast ersätts med bioplast

En studie, som utförts av forskare från Kina, Storbritannien och Schweiz, visar att väsentligt lägre utsläpp av koldioxid uppstår när man ersätter fossil plast med nedbrytbar bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
Global warming concept

Lush satsar på POP

Nyligen berättade vi om Treforms framgångsrika tester med Prevented Ocean Plastic, nu går det brittiska kosmetikaföretaget Lush ett steg längre och startar kommersiell användning av materialet.
lush

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax