Papperstillverkarens nya strategi – storsatsar på förpackningar

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Michał Jarczyński, vd för Arctic Paper S.A, betonar att premiumpapper fortsatt är kärnverksamheten även om de nu satsar på nya affärsområden. Michał Jarczyński. Foto: Pressbild

Arctic Paper lägger har tagit fram en ny koncernstrategi för 2030. Företaget ska framåt vila på fyra pelare där förpackning och energi blir två nya områden.

Arctic Papers nya strategi med satsningar inom förpackning och energi ska påskynda övergången till att bli ett mer mångsidigt företag, och ska ske med synergier och kompetenser från den befintliga verksamheten, meddelar pappersproducenten i ett pressmeddelande.

Den nya inriktningen som företaget kallar 4P-strategin vilar framåt på fyra pelare – de två redan befintliga två varumärkena inom grafiskt premiumpapper och de nya områdena där koncernen menar att hållbarhet och förnybara resurser spelar en nyckelroll – förpackning och energi.

Investerar i fyra områden

De totala investeringarna som är planerade i samtliga fyra områden för perioden 2022 till 2030 uppgår till 1,5 miljarder PLN (cirka 3,3 miljarder kronor). De nya områdena, förpackning och energi, står för cirka 40 procent.

– Premiumpapper kommer att förbli en av våra kärnverksamheter. Tillsammans med vårt innehav i massaproducenten Rottneros har det varit en effektiv hedge på volatila marknader, men vi måste växa och öka våra marginaler. Den nya 4P -strategin för 2030 pekar ut riktningen för koncernen i framtiden, säger Michał Jarczyński, vd för Arctic Paper S.A.

Även om marknaden för grafiska papper har begränsad potential att växa så kommer efterfrågan på massa, innovativa förpackningslösningar och grön energi att fortsätta öka, enligt papperstillverkaren. Skälen som läggs fram för detta är ökad e-handel, en övergång från plast till mer hållbara lösningar samt högre priser på energi och utsläppsrätter för koldioxid.

Barriärpapper och fiberbaserade förpackningar

Tillverkaren lanserade sina första förpackningspapper 2019. Investeringarna framåt inom förpackningsområdet kommer att göras i nya projekt i helägda anläggningar eller joint ventures med industriella partners. Förutom förpackningspapper är barriärpapper och massa- och fiberbaserade förpackningar områden som lyfts fram i den nya strategin.

– Vårt mål är att diversifiera inom snabbt växande områden där vi hittar starka synergier och ökar vår motståndskraft. Vi kommer att utveckla gruppen inom förnybar verksamhet för att hjälpa kunder och samhällen att bli mer miljömässigt hållbara och anpassa sig till den cirkulära ekonomin.

Spås öka intäkter med 25 procent

Enligt företagsledningens uppskattningar kommer den nya koncernstrategin öka intäkterna med 25 procent till 2030. För samma period beräknar ledningen att EBITDA växer med cirka 70 procent och EBITDA-marginalen ska nå 15 procent 2030. Den nya strategin som vilar på fyra ben ger enligt Arctic Paper en mer balanserad utveckling, bättre marginaler och högre lönsamhet.

År 2030 beräknas de nya pelarna förpackning och kraft utgöra cirka 25 procent av intäkterna, massa 30 procent, medan grafiskt papper förblir en viktig del av koncernen som står för 45 procent av intäkterna.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx