Papperstillverkarens nya strategi – storsatsar på förpackningar

PUBLICERAD: 5 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Michał Jarczyński, vd för Arctic Paper S.A, betonar att premiumpapper fortsatt är kärnverksamheten även om de nu satsar på nya affärsområden. Michał Jarczyński. Foto: Pressbild

Arctic Paper lägger har tagit fram en ny koncernstrategi för 2030. Företaget ska framåt vila på fyra pelare där förpackning och energi blir två nya områden.

Arctic Papers nya strategi med satsningar inom förpackning och energi ska påskynda övergången till att bli ett mer mångsidigt företag, och ska ske med synergier och kompetenser från den befintliga verksamheten, meddelar pappersproducenten i ett pressmeddelande.

Den nya inriktningen som företaget kallar 4P-strategin vilar framåt på fyra pelare – de två redan befintliga två varumärkena inom grafiskt premiumpapper och de nya områdena där koncernen menar att hållbarhet och förnybara resurser spelar en nyckelroll – förpackning och energi.

Investerar i fyra områden

De totala investeringarna som är planerade i samtliga fyra områden för perioden 2022 till 2030 uppgår till 1,5 miljarder PLN (cirka 3,3 miljarder kronor). De nya områdena, förpackning och energi, står för cirka 40 procent.

– Premiumpapper kommer att förbli en av våra kärnverksamheter. Tillsammans med vårt innehav i massaproducenten Rottneros har det varit en effektiv hedge på volatila marknader, men vi måste växa och öka våra marginaler. Den nya 4P -strategin för 2030 pekar ut riktningen för koncernen i framtiden, säger Michał Jarczyński, vd för Arctic Paper S.A.

Även om marknaden för grafiska papper har begränsad potential att växa så kommer efterfrågan på massa, innovativa förpackningslösningar och grön energi att fortsätta öka, enligt papperstillverkaren. Skälen som läggs fram för detta är ökad e-handel, en övergång från plast till mer hållbara lösningar samt högre priser på energi och utsläppsrätter för koldioxid.

Barriärpapper och fiberbaserade förpackningar

Tillverkaren lanserade sina första förpackningspapper 2019. Investeringarna framåt inom förpackningsområdet kommer att göras i nya projekt i helägda anläggningar eller joint ventures med industriella partners. Förutom förpackningspapper är barriärpapper och massa- och fiberbaserade förpackningar områden som lyfts fram i den nya strategin.

– Vårt mål är att diversifiera inom snabbt växande områden där vi hittar starka synergier och ökar vår motståndskraft. Vi kommer att utveckla gruppen inom förnybar verksamhet för att hjälpa kunder och samhällen att bli mer miljömässigt hållbara och anpassa sig till den cirkulära ekonomin.

Spås öka intäkter med 25 procent

Enligt företagsledningens uppskattningar kommer den nya koncernstrategin öka intäkterna med 25 procent till 2030. För samma period beräknar ledningen att EBITDA växer med cirka 70 procent och EBITDA-marginalen ska nå 15 procent 2030. Den nya strategin som vilar på fyra ben ger enligt Arctic Paper en mer balanserad utveckling, bättre marginaler och högre lönsamhet.

År 2030 beräknas de nya pelarna förpackning och kraft utgöra cirka 25 procent av intäkterna, massa 30 procent, medan grafiskt papper förblir en viktig del av koncernen som står för 45 procent av intäkterna.

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x