Papperspåse håller maten fryst i upp till 24 timmar

PUBLICERAD: 14 april 2015
UPPDATERAD: 14 april

 

2014 inleddes tester av IFoodBag unika bärkasse i papper. Testperioden är nu avslutad och resultatet bevisar att kassen klarar att hålla varor, till exempel livsmedel, nedfrysta och kylda i upp till 24 timmar. Produkten är därmed helt färdigutvecklad men ännu finns inte någon produkt tillgänglig på marknaden. Trots detta har bolaget fått in kundbeställningar med förskottsbetalningar på årsorders från hela världen. Inför nästa fas kliver bolagsledaren Fredrik Wester ombord och blir en del av Sveriges mest spännande startupbolag.

Det var länge sedan det hände något nytt på bärkassefronten. Utvecklingen har stått stilla under många år – fram till nu då IFoodBag möter livsmedelsindustrins behov av en intelligent bärkasse med samma produktionskostnad som vanliga matkassar. IFoodBags lösning är en vattentålig bärkasse tillverkad i papper, med kyl- och frysfunktion som fungerar i upp till 24 timmar, anpassad för e-handelsföretag som säljer livsmedel över nätet såväl som livsmedelsbutiker. I och med en nyligen avslutad testperiod med enbart positiva resultat anses produkten nu vara helt färdigutvecklad. Testerna genomfördes av oberoende experter hos forskningsinstitutet Innventia och utfördes både i ackrediterat laboratorium och i verklig miljö hos ett antal väletablerade aktörer inom onlinebaserad dagligvaruhandel som resulterat i kundorder med förskottsbetalningar.

Koncept IFoodBag innebär enklare och billigare transporter av frysta- och kylda varor, ökad kvalitet på livsmedel och mindre behov av tillsatser. Minskat matsvinn är ytterligare en positiv effekt och med den nya produkten hoppas företaget kunna rädda mat som tidigare blivit förstörd i varmt klimat till exempel.

– Kassen uppnådde förväntat testresultat och vi har bevisat att produkten fungerar, säger Karl Fallgren, vd och grundare av IFoodBag. Trots att produkten inte finns på marknaden ännu har vi redan märkt av ett enormt intresse bland såväl nationella som internationella intressenter. Vi har till och med signat avtal med ett flertal kunder och nya investerare tillkommer ständigt. Jag är otroligt glad att kunna presentera bolaget senaste tillskott, Fredrik Wester.

Med en lyckad testperiod bakom sig väntar nu en ny fas för IFoodBag. I samband med detta kliver bolagsledaren och föreläsaren Fredrik Wester in som investerare och ny partner. Fredrik Wester har varit entreprenör sedan han var 16 år. Han har ett omfattande retail-kunnande och har tillgång till ett globalt nätverk inom detaljhandeln, han har bland annat haft ett samarbete med e-handelsjätten Amazon.

– Det här är en briljant produkt som kan bli hur stor som helst, säger Fredrik Wester, investerare i IFoodBag och ny partner. IFoodBag motbevisar alla som trott att en papperskasse är vad det är. Och istället för att sätta en färdig lösning i handen på kunden har IFoodBag utvecklat en produkt utifrån ett faktiskt behov. På samma sätt jobbar vi inom den digitaliserade snabbväxande spelvärden där det händer något nytt hela tiden – och det är så man lyckas förändra människors livsstil.


IFoodBag i punktform:
– Idén föddes under Karl Fallgrens civilingenjörsutbildning på KTH.
– Innovationen omfattar ett nytt system som håller innehållet iskallt i produkten IFoodBag.
– Produktionskostnaden för produkten IFoodBag kommer att ligga i paritet med den för en traditionell papperskasse.

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.