Papperspåse håller maten fryst i upp till 24 timmar

PUBLICERAD: 14 april 2015
UPPDATERAD: 14 april

 

2014 inleddes tester av IFoodBag unika bärkasse i papper. Testperioden är nu avslutad och resultatet bevisar att kassen klarar att hålla varor, till exempel livsmedel, nedfrysta och kylda i upp till 24 timmar. Produkten är därmed helt färdigutvecklad men ännu finns inte någon produkt tillgänglig på marknaden. Trots detta har bolaget fått in kundbeställningar med förskottsbetalningar på årsorders från hela världen. Inför nästa fas kliver bolagsledaren Fredrik Wester ombord och blir en del av Sveriges mest spännande startupbolag.

Det var länge sedan det hände något nytt på bärkassefronten. Utvecklingen har stått stilla under många år – fram till nu då IFoodBag möter livsmedelsindustrins behov av en intelligent bärkasse med samma produktionskostnad som vanliga matkassar. IFoodBags lösning är en vattentålig bärkasse tillverkad i papper, med kyl- och frysfunktion som fungerar i upp till 24 timmar, anpassad för e-handelsföretag som säljer livsmedel över nätet såväl som livsmedelsbutiker. I och med en nyligen avslutad testperiod med enbart positiva resultat anses produkten nu vara helt färdigutvecklad. Testerna genomfördes av oberoende experter hos forskningsinstitutet Innventia och utfördes både i ackrediterat laboratorium och i verklig miljö hos ett antal väletablerade aktörer inom onlinebaserad dagligvaruhandel som resulterat i kundorder med förskottsbetalningar.

Koncept IFoodBag innebär enklare och billigare transporter av frysta- och kylda varor, ökad kvalitet på livsmedel och mindre behov av tillsatser. Minskat matsvinn är ytterligare en positiv effekt och med den nya produkten hoppas företaget kunna rädda mat som tidigare blivit förstörd i varmt klimat till exempel.

– Kassen uppnådde förväntat testresultat och vi har bevisat att produkten fungerar, säger Karl Fallgren, vd och grundare av IFoodBag. Trots att produkten inte finns på marknaden ännu har vi redan märkt av ett enormt intresse bland såväl nationella som internationella intressenter. Vi har till och med signat avtal med ett flertal kunder och nya investerare tillkommer ständigt. Jag är otroligt glad att kunna presentera bolaget senaste tillskott, Fredrik Wester.

Med en lyckad testperiod bakom sig väntar nu en ny fas för IFoodBag. I samband med detta kliver bolagsledaren och föreläsaren Fredrik Wester in som investerare och ny partner. Fredrik Wester har varit entreprenör sedan han var 16 år. Han har ett omfattande retail-kunnande och har tillgång till ett globalt nätverk inom detaljhandeln, han har bland annat haft ett samarbete med e-handelsjätten Amazon.

– Det här är en briljant produkt som kan bli hur stor som helst, säger Fredrik Wester, investerare i IFoodBag och ny partner. IFoodBag motbevisar alla som trott att en papperskasse är vad det är. Och istället för att sätta en färdig lösning i handen på kunden har IFoodBag utvecklat en produkt utifrån ett faktiskt behov. På samma sätt jobbar vi inom den digitaliserade snabbväxande spelvärden där det händer något nytt hela tiden – och det är så man lyckas förändra människors livsstil.


IFoodBag i punktform:
– Idén föddes under Karl Fallgrens civilingenjörsutbildning på KTH.
– Innovationen omfattar ett nytt system som håller innehållet iskallt i produkten IFoodBag.
– Produktionskostnaden för produkten IFoodBag kommer att ligga i paritet med den för en traditionell papperskasse.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx