Billerud lanserar ett maskinglättat kraftpapper särskilt framtaget för omslag till toalett- och hushållspappersrullar. Det är både förnybart, återvinningsbart och biologiskt nedbrytbart. Samtidigt klarar pappret tuff logistik och hantering lika bra som traditionell PE-plast.
Toalett- och hushållspappersrullar konsumeras i enorma mängder varje dag. För varumärkesägare skulle ett byte av ytterförpackning från plast till papper betyda kraftigt förbättrad miljömässig hållbarhet. Men också att man äntligen kan möta högljudda konsumentkrav.
En Ipsos Global-undersökning med 20 000 konsumenter (2021) visar att tre av fyra konsumenter vill göra sig av med engångsplaster.
Ett attraktivt, starkt papper
Miljömässig hållbarhet och minskat koldioxidavtryck är omedelbara styrkor, men nyheten har ännu ett äss i rockärmen. Papprets vita, långa, mjuka jungfrufibrer ger extremt goda tryckegenskaper. Här finns helt nya möjligheter att få förpackningen att sticka ut i butik.
Den nya förpackningen klarar också tuffa förhållanden i logistikkedjan ända in i butik. Så kallade ”drop tests” – falltester – visar att det nya pappret, tack vare mjuka jungfrufibrer, har lika stor motståndskraft som PE-plast. Papprets maskinglättade yta är extremt slät, vilket möjliggör mycket stark förslutningsförmåga. Utöver lägre skaderisk för toa- och hushållsrullarna är det nya förpackningsmaterialet så starkt att det kan göras extra tunt, vilket minskar förpackningsvikten och sparar resurser i alla led.
Bättre affär
– Den här papperslösningen gör det enkelt för varumärkesägare att byta från plast- till pappersförpackning utan att kompromissa med prestanda. Det skapar nya möjligheter till en bättre affär för kunderna att möta konsumentefterfrågan med förnybara, innovativa applikationer, säger Danevert Åsbrink, Senior Director Product Management på Billerud