Pantone utser årets färg 2019

PUBLICERAD: 13 december 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Som vanligt när det vankas årsskifte väljer färgspecialisten Pantone vilken färg som ska prägla det kommande året. Årets färg 2019 är….

… Living Coral –Levande, mjuk och lekfull. Så beskriver Pantone sitt färgval för 2019. Färgen som alltså har namnet Living Coral ligger i gränslandet mellan rosa och orange. Färgspecialisten använder målande ord när de ska sätta ord på Living Coral. Färgen beskrivs som levande, mjuk  och omfamnande. Den inger värme och trygghet i vår ständigt skiftande miljö.

Vidare skriver Pantone att färgen symboliserar en reaktion mot anstormningen av digitalisering och sociala medier som allt mer tar upp tid i människors vardag, samtidigt som vi söker autentiska och uppslukande upplevelser för att skapa kontakt och närhet. En vårdande färg som både framträder i vår naturliga miljö, men också frekventeras flitigt i sociala medier. Färgen har beteckningen PANTONE 16-1546 Living Coral.

I samband med utnämnandet av årets färg släpper Pantone som vanligt färgpaletter, färgkartor och andra verktyg. I år går företaget ett steg längre och lanserar en mugg, ett USB-minne, en nyckelring och ett anteckningsblock.  Alla produkter kommer givetvis i Living Coral-färgen.

 

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se