Pantone utser årets färg 2019

PUBLICERAD: 13 december 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Som vanligt när det vankas årsskifte väljer färgspecialisten Pantone vilken färg som ska prägla det kommande året. Årets färg 2019 är….

… Living Coral –Levande, mjuk och lekfull. Så beskriver Pantone sitt färgval för 2019. Färgen som alltså har namnet Living Coral ligger i gränslandet mellan rosa och orange. Färgspecialisten använder målande ord när de ska sätta ord på Living Coral. Färgen beskrivs som levande, mjuk  och omfamnande. Den inger värme och trygghet i vår ständigt skiftande miljö.

Vidare skriver Pantone att färgen symboliserar en reaktion mot anstormningen av digitalisering och sociala medier som allt mer tar upp tid i människors vardag, samtidigt som vi söker autentiska och uppslukande upplevelser för att skapa kontakt och närhet. En vårdande färg som både framträder i vår naturliga miljö, men också frekventeras flitigt i sociala medier. Färgen har beteckningen PANTONE 16-1546 Living Coral.

I samband med utnämnandet av årets färg släpper Pantone som vanligt färgpaletter, färgkartor och andra verktyg. I år går företaget ett steg längre och lanserar en mugg, ett USB-minne, en nyckelring och ett anteckningsblock.  Alla produkter kommer givetvis i Living Coral-färgen.

 

 

Läs vidare

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

AI designar Garants mjölkförpackningar

Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
axfood

Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Förpackningen är något utöver det vanliga.
c1

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx