Pant på campingplatser slår rekord

PUBLICERAD: 8 oktober 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Returpant Camping

Det har varit en fantastisk sommar på många sätt för campingplatserna i landet. Inte minst när det gäller återvinning. Sammanlagt lyckades de 150 campingplatser som samarbetar med Pantamera samla ihop drygt 1,4 miljoner burkar och petflaskor. Panten motsvarar en energibesparing på cirka 300 000 kWh och räcker till elförsörjningen av 425 husvagnar i en hel månad.

– Det är en ökning med 30 procent jämfört med året innan och ett helt fantastiskt resultat. En viktig orsak är att ytterligare 25 campingplatser har anslutits i år. Många av dem skänker pantpengarna till välgörande ändamål som exempelvis ”Rädda Östersjön”, Barncancerfonden och Håll Sverige rent, vilket känns extra bra ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera.

– Vi inom Camping Öland inledde samarbetet med Pantamera för fyra år sedan. Att underlätta för våra gäster att återvinna och på så vis spara energi och samtidigt göra en insats för att rädda Östersjön känns mycket bra, säger Catrin Sörensson, ordförande i Camping Öland.

De senaste åren har Pantamera arbetat aktivt för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det fler än 10 000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att underlätta för alla att panta sina burkar och flaskor. Campingplatserna är ett gott exempel, vi samarbetar också med skidanläggningar, bensinstationer, festivaler och idrottsföreningar, för att nämna några, säger Carita Classon.

När man återvinner aluminium används bara fem procent av den energi som skulle ha förbrukats vid nytillverkning. Även privatimporterade burkar tas om hand och blir till nya burkar.

– Varje burk och petflaska som pantas gör skillnad, oavsett om det är pant på den eller inte. Därför har vi valt att även ge en viss ersättning för de privatimporterade burkarna till campingplatserna. Det är tillsammans som vi skapar världens bästa pantsystem och bidrar till ett hållbart samhälle, säger Carita Classon.

Läs vidare

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx