![](https://packnews.se/wp-content/uploads/sites/6/2023/01/Daniel-2-1024x792-1.jpg)
Sortimentet med förpackningslösningar och emballage har gjort en händelserik resa hos Pacudo. Nu ska det kommuniceras till besökarna på Packnorth-mässan.
Vid årsskiftet blev affärsområdet Packaging inom Procurator ett eget bolag, Pacudo. Avsikten är att förtydliga och utveckla kunderbjudandet av hållbara förpackningslösningar och emballage. Sortimentet förpackningslösningar och emballage har gjort en händelserik resa.
Från början införlivades förpackningar och emballage via Pappersgruppen till Papyrus som sedan blev Papyrus Supplies. Företaget slogs sedan samman med Procurator. Sortimentet har därefter tagit stora kliv och utvecklats med förpackningslösningar. Genom att det nya bolaget möjliggöra man ett skarpare fokus och satsning på hållbara lösningar.
Förmedla sin satsning
Den här satsningen vill Pacudo berättar mer om på den digitala mässan Packnorth den 10 till 12 maj. Daniel Nordqvist är e-handelskoordinator på Pacudo:
– Vi kommer så klart att tydliggöra vilka vi är nu när vi har bytt namn och sedan ska vi fokusera på att få fram vår satsning och uttalade strategi att bli mer och mer hållbara, säger han. Många lösningar är fiberbaserade, till exempel packband av papper som är bättre för miljön än plastband, packsedelkuvert av papper är ett annat exempel och pallar av wellpapp som ger lägre vikt vid transporter är en annan.
![](https://packnews.se/wp-content/uploads/sites/6/2023/01/P1010221-1024x968-1.jpg)
– Samtidigt finns de ”gamla” lösningarna kvar i sortimentet, plastband är till exempel fortfarande stort på marknaden.
Intressant att test
Daniel Nordqvist menar att Packnorth är en intressant satsning som är väl värt att testa.
– Våra kollegor på Papyrus var med på föregångaren, Sign&Print Connect och var nöjda med utfallet. Det gör att vi vill testa också, det här är ett sätt nå ut i en tid när man inte ses någon annan stans, det finns ju till exempel inga fysiska mässor.
– Det kan naturligtvis inte bli det samma som när folk kan komma in i en fysisk monter och klämma och känna på produkterna, men det är väl värt ett försök.
”Helt nytt för oss”
Han säger att digitala mässor kan vara början på en framtid vi ser:
– Jag tror det kommer att ta tid innan vi är tillbaka i det vi så här långt har upplevt som det normala.
– Jag vill inte påstå att vi har några speciella förväntningar på Packnorth, det är ju helt nytt för oss, men självfallet vill vi nå ut till så många som möjligt och få ett antal bra leads att bearbeta.
Fotnot: Förpackningsmässan Packnorth arrangeras 10–12 maj. Registreringen till mässan är gratis för besökare och öppnar 16 april.
Text: Bo Wallteg