Packnorth siktar högt: ”Branschen är hungrig efter att ses”

PUBLICERAD: 4 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Daniel Wahlgren ser ett stort intresse för förpackningsmässan Packnorth. Foto: Claes Nordström
10-12 maj är det dags för digital nordisk mässa under tre dagar för hela förpackningsbranschen. Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, ser ett stort intresse för mässan både från utställar- och besökarhåll.
– Vi siktar på strax över 5 000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare, säger han.
Systermässan Sign&Print Connect hade sin debut 9-11 februari i år. Enligt arrangören blev det succé direkt med över 3 500 besökare och ett 40-tal utställare. Den digitala mässan ämnad för den grafiska industrin bjöd på presentationer och världsnyheter – sammanlagt 558 produktnyheter – för bland annat skyltar och storformat, tryck, print och efterbehandling.

Nu tas konceptet vidare med en digital mässa för hela förpackningsindustrin. 10-12 maj arrangeras Packnorth av AGI Publishing house och Pack Sweden.

Täcker in hela förpackningskedjan

Packnorth samlar tillverkare, återförsäljare och leverantörer inom förpackningsdesign, material, utrustning, teknik samt automations- och logistiklösningar. Mässan tar sikte på att ge besökarna de senaste innovationerna inom hela förpackningskedjan.

Daniel Wahlgren, mässansvarig, säger att mässan är ett ypperligt tillfälle för förpackningsindustrin att träffas när det fysiska mötet inte är möjligt i större skala. Samtidigt poängterar han att ingen i dagsläget vet hur länge vi kommer att dras med dessa osäkra tider (läs covid-19-pandemin). Han säger att Packnorth blir en samlingsplats för hela förpackningsindustrin:

– Istället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk får företag nu en riktig chans att nå ut till nya potentiella kunder, säger Daniel Wahlgren.

Den digitala förpackningsmässan Packnorth arrangeras 10-12 maj. Foto: Skärmdump
Digitalt – utan begränsningar

Han säger att en övergång håller på att ske från fysiska mässor och event till digitala. Det sker kanske inte över något år, men hur ser det ut om fem år? Om tio år? En sak är säker, den pågående pandemin har snabbat på det hela.

– Med vårt kontaktnätverk når vi alla besökare som normalt kommer till de fysiska mässorna, och mer därtill. Det fina är att vi alla inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till storstäderna för att vara med. Det blir enkelt för företag att visa upp sina nyheter och vad de är bra på, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller något annat nordiskt land.

Hur är intresset för mässan?

– Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Digitalt är en väg som andra evenemang också har gått mot – detta tillsammans med lite efterforskning har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår.

– Vår förväntan är att vi kommer att få tusentals besökare. Vi siktar på strax över 5 000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare.

Varför ska man besöka mässan?

– Du får möjlighet att träffa massor av aktörer i förpackningsindustrin på ett coronasäkert sätt. Det blir spännande livepresentationer från medverkande organisationer och utställare. Det senaste i produktväg och fokus på förpackningsfrågor som genomsyrar branschen; miljö, hållbarhet, materialval och automation. Allt på ett och samma ställe. Och framför allt får du chansen att möta människor – ta personlig kontakt med företagens experter inom det du är intresserad av – precis som i en vanlig fysisk mässmonter.

Hur ser mässans plattform ut?

– Vi har tagit fokus på användarvänlighet för både utställare och mässbesökare. Utställarföretagen kan lätt navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra livepresentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

Fotnot: Registreringen till mässan Packnorth, 10-12 maj, är gratis för besökare.

Läs vidare

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx