Packbridge vd: Samarbete är vägen framåt

PUBLICERAD: 3 december 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge. Förpackningsorganisationen firar tio år i år. Foto: Packbridge

Marie Malmberg Lavsen summerar årets upplaga av Top packaging summit, blickar framåt och pekar ut vilka utmaningar hon ser för förpackningsbranschen framåt.
– För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.

24 november genomfördes Top Packaging Summit. Detta år blev det en digital förpackningskonferens, på grund av den rådande coronapandemin. Marie Malmberg Lavsen, vd för förpackningsorganisationen Packbridge, säger till PackSweden att de trots alla förändringar och utmaningar i samhället är stolta och glada att de lyckades genomföra Top packaging summit så nära deras vanligen fysiska koncept. Hon säger att de lyckas tack vare stor flexibilitet från talarna och med stöd från deltagare och Packbridge medlemmar.

– Vi öppnade upp för hela förpackningsekosystemet att delta och få nya perspektiv i ett vänligt och inkluderande format, när vi firade Packbridge nätverket tio år och vi är glada att 360 deltagare från 31 länder valde att delta, säger Marie Lavesen och tillägger att de är oerhört tacksamma att sponsorer, partner, utställare och medlemmar gjorde det möjligt för dem att erbjuda en öppen och gratis konferens.

Hur har responsen varit på innehållet?

– Vi har fått otroligt positiv återkoppling om att vi hade ett riktigt bra program, framför allt vårt rundabordssamtal men också konferensen i sin helhet med en dynamisk blandning av innehåll. När vi inte haft möjlighet att fysiskt sammanföra startup-företagen med vårt industriella nätverk under pandemin, så är vi glada att kunna ge startup-företagen en möjlighet att presentera sina koncept och produkter under den digitala konferensen.
– Vi har även fått god respons för det digitala genomförandet som vi tycker understödde konferensens koncept väl. Vi är tacksamma för ett fint samarbete med det proffsiga medieteamet för deras support i att skapa den bästa möjliga digitala upplevelsen för deltagarna.

Vad tycker du själv var mest intressant av det som framkom under konferensdagen?

– Innovationer händer när det finns ett starkt behov, detta kan vi se tydligt nu när coronapandemin orsakar stora problem och utmaningar för många organisationer. Samtidigt fokuserar konsumenterna ännu mer på säkerhet och hygien. Vi ser att utmaningarna bidrar till en stark drivkraft för en ännu mer hållbar utveckling. För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.
– Materialutveckling och hållbara material står också högt på den globala agendan och det finns många olika lösningar som kan passa in i en cirkulär ekonomi. Ett exempel är TIPA som tillverkar komposterbara förpackningar, vilket är vanligt i många europeiska länder.
– Det är tydligt att utmaningarna är större än vad en enskild organisation kan lösa själv och en röd tråd genom hela Top packaging summit är att samarbete är vägen framåt!

Vad drar ni för lärdomar och vad tar ni med er från årets konferens?

– Det blev en snabb omställning till en 100 procent digital konferens och vi har lärt oss mycket i den processen. Även om den rådande situationen omöjliggjort fysiska möten, så gjorde vi vårt yttersta för att skapa personliga samtal mellan talarna och möjligheter för deltagarna att aktivt delta via sina frågor samt digitalt nätverka med andra deltagare. Självklart är det är svårt att genomföra samma upplevelse i ett digitalt format som under fysiska möten, samtidigt öppnar det upp för deltagare som annars inte har möjlighet att delta fysiskt på plats i Malmö.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x