Packbridge vd: Samarbete är vägen framåt

PUBLICERAD: 3 december 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge. Förpackningsorganisationen firar tio år i år. Foto: Packbridge

Marie Malmberg Lavsen summerar årets upplaga av Top packaging summit, blickar framåt och pekar ut vilka utmaningar hon ser för förpackningsbranschen framåt.
– För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.

24 november genomfördes Top Packaging Summit. Detta år blev det en digital förpackningskonferens, på grund av den rådande coronapandemin. Marie Malmberg Lavsen, vd för förpackningsorganisationen Packbridge, säger till PackSweden att de trots alla förändringar och utmaningar i samhället är stolta och glada att de lyckades genomföra Top packaging summit så nära deras vanligen fysiska koncept. Hon säger att de lyckas tack vare stor flexibilitet från talarna och med stöd från deltagare och Packbridge medlemmar.

– Vi öppnade upp för hela förpackningsekosystemet att delta och få nya perspektiv i ett vänligt och inkluderande format, när vi firade Packbridge nätverket tio år och vi är glada att 360 deltagare från 31 länder valde att delta, säger Marie Lavesen och tillägger att de är oerhört tacksamma att sponsorer, partner, utställare och medlemmar gjorde det möjligt för dem att erbjuda en öppen och gratis konferens.

Hur har responsen varit på innehållet?

– Vi har fått otroligt positiv återkoppling om att vi hade ett riktigt bra program, framför allt vårt rundabordssamtal men också konferensen i sin helhet med en dynamisk blandning av innehåll. När vi inte haft möjlighet att fysiskt sammanföra startup-företagen med vårt industriella nätverk under pandemin, så är vi glada att kunna ge startup-företagen en möjlighet att presentera sina koncept och produkter under den digitala konferensen.
– Vi har även fått god respons för det digitala genomförandet som vi tycker understödde konferensens koncept väl. Vi är tacksamma för ett fint samarbete med det proffsiga medieteamet för deras support i att skapa den bästa möjliga digitala upplevelsen för deltagarna.

Vad tycker du själv var mest intressant av det som framkom under konferensdagen?

– Innovationer händer när det finns ett starkt behov, detta kan vi se tydligt nu när coronapandemin orsakar stora problem och utmaningar för många organisationer. Samtidigt fokuserar konsumenterna ännu mer på säkerhet och hygien. Vi ser att utmaningarna bidrar till en stark drivkraft för en ännu mer hållbar utveckling. För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.
– Materialutveckling och hållbara material står också högt på den globala agendan och det finns många olika lösningar som kan passa in i en cirkulär ekonomi. Ett exempel är TIPA som tillverkar komposterbara förpackningar, vilket är vanligt i många europeiska länder.
– Det är tydligt att utmaningarna är större än vad en enskild organisation kan lösa själv och en röd tråd genom hela Top packaging summit är att samarbete är vägen framåt!

Vad drar ni för lärdomar och vad tar ni med er från årets konferens?

– Det blev en snabb omställning till en 100 procent digital konferens och vi har lärt oss mycket i den processen. Även om den rådande situationen omöjliggjort fysiska möten, så gjorde vi vårt yttersta för att skapa personliga samtal mellan talarna och möjligheter för deltagarna att aktivt delta via sina frågor samt digitalt nätverka med andra deltagare. Självklart är det är svårt att genomföra samma upplevelse i ett digitalt format som under fysiska möten, samtidigt öppnar det upp för deltagare som annars inte har möjlighet att delta fysiskt på plats i Malmö.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning