Marie Malmberg Lavsen summerar årets upplaga av Top packaging summit, blickar framåt och pekar ut vilka utmaningar hon ser för förpackningsbranschen framåt.
– För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.
24 november genomfördes Top Packaging Summit. Detta år blev det en digital förpackningskonferens, på grund av den rådande coronapandemin. Marie Malmberg Lavsen, vd för förpackningsorganisationen Packbridge, säger till PackSweden att de trots alla förändringar och utmaningar i samhället är stolta och glada att de lyckades genomföra Top packaging summit så nära deras vanligen fysiska koncept. Hon säger att de lyckas tack vare stor flexibilitet från talarna och med stöd från deltagare och Packbridge medlemmar.
– Vi öppnade upp för hela förpackningsekosystemet att delta och få nya perspektiv i ett vänligt och inkluderande format, när vi firade Packbridge nätverket tio år och vi är glada att 360 deltagare från 31 länder valde att delta, säger Marie Lavesen och tillägger att de är oerhört tacksamma att sponsorer, partner, utställare och medlemmar gjorde det möjligt för dem att erbjuda en öppen och gratis konferens.
Hur har responsen varit på innehållet?
– Vi har fått otroligt positiv återkoppling om att vi hade ett riktigt bra program, framför allt vårt rundabordssamtal men också konferensen i sin helhet med en dynamisk blandning av innehåll. När vi inte haft möjlighet att fysiskt sammanföra startup-företagen med vårt industriella nätverk under pandemin, så är vi glada att kunna ge startup-företagen en möjlighet att presentera sina koncept och produkter under den digitala konferensen.
– Vi har även fått god respons för det digitala genomförandet som vi tycker understödde konferensens koncept väl. Vi är tacksamma för ett fint samarbete med det proffsiga medieteamet för deras support i att skapa den bästa möjliga digitala upplevelsen för deltagarna.
Vad tycker du själv var mest intressant av det som framkom under konferensdagen?
– Innovationer händer när det finns ett starkt behov, detta kan vi se tydligt nu när coronapandemin orsakar stora problem och utmaningar för många organisationer. Samtidigt fokuserar konsumenterna ännu mer på säkerhet och hygien. Vi ser att utmaningarna bidrar till en stark drivkraft för en ännu mer hållbar utveckling. För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.
– Materialutveckling och hållbara material står också högt på den globala agendan och det finns många olika lösningar som kan passa in i en cirkulär ekonomi. Ett exempel är TIPA som tillverkar komposterbara förpackningar, vilket är vanligt i många europeiska länder.
– Det är tydligt att utmaningarna är större än vad en enskild organisation kan lösa själv och en röd tråd genom hela Top packaging summit är att samarbete är vägen framåt!
Vad drar ni för lärdomar och vad tar ni med er från årets konferens?
– Det blev en snabb omställning till en 100 procent digital konferens och vi har lärt oss mycket i den processen. Även om den rådande situationen omöjliggjort fysiska möten, så gjorde vi vårt yttersta för att skapa personliga samtal mellan talarna och möjligheter för deltagarna att aktivt delta via sina frågor samt digitalt nätverka med andra deltagare. Självklart är det är svårt att genomföra samma upplevelse i ett digitalt format som under fysiska möten, samtidigt öppnar det upp för deltagare som annars inte har möjlighet att delta fysiskt på plats i Malmö.