Packbridge belyser digitala trender

PUBLICERAD: 6 februari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge, bjuder in till halvdagseventet Digital Trends Shaping the Future of E-commerce & Logistics: influence on packaging.

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Eftermiddagen i Helsingborg går under namnet Digital Trends Shaping the Future of E-commerce & Logistics: influence on packaging. Förpackningsklustret Packbridge är värd för eventet i Helsingborg som hålls 13 februari.

E-handel och förpackningar

Några av ämnena i programmet är digitala trender och utvecklingen inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Målet med eftermiddagen är att deltagarna ska få ny input och vägledning inom dessa ämnen, säger Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge.

– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: ”Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?”, säger hon och utvecklar:

– E-handel växer hela tiden och det är avgörande att förstå hur det påverkar logistik (spårbarhet etcetera) unboxing-upplevelsen, brand loyalty och hur förpackningen kan vara optimerad för e-handel. Vi kommer diskutera relationerna mellan e-handel, logistik och förpackningar och vad innebär dessa för hela förpackningsindustrin.

E-handel är ett växande område där förpackningsindustrin står inför många utmaningar.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för förpackningsindustrin när det kommer till digitalisering, e-handel och logistik?

– Vi har en exponentiellt teknisk utveckling och det kommer disruptiva förändringar som kommer påverka hela förpackningsindustrin, vilket innebär att många företag kommer behöva bli snabbare på att anpassa sig i en snabbt föränderlig värld.

– Möjligheter och utmaningar kan vara en ökning av digitala produktionsprocesser, ändrade kundbehov (ökad e-handel, mer personligt anpassade förpackningar), distributionslogistik (till exempel spårbarhet, blockchain – smart contracts) och behovet av mer robusta förpackningar och monomaterial etcetera.

Talare under dagen

Mot vilka typer av verksamheter riktar sig eventet?

– Alla organisationer inom förpackningsvärdekedjan och intressenter kring värdekedjan, säger Marie Malmberg Lavsen.

DS Smiths Tom Johnsson föreläser under rubriken ’E-commerce Packaging Trends 2020 and beyond.

Flera presentationer är inplanerade. På talarlistan finns DS Smiths Tom Johnsson som kommer att prata under rubriken ’E-commerce Packaging Trends 2020 and beyond. Han är idag Regional manager hos DS Smith och har en mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. Han har tidigare haft flera ledande roller i internationella företag i Sverige, England och Kina.

Framgångsrika varumärken och ökad lojalitet

I sin presentation kommer Tom Johnsson att belysa hur företag – trots en e-handelsvärld där varumärkeslojaliteten är under hård press – kan skapa unika upplevelser och öka varumärkeslojaliteten med hjälp av förpackningen. Han kommer också beröra hur framgångsrika varumärken agerar under 2020, och prata om Amazons hundra procent återvinningsbara förpackning, Frustration-Free Packaging.

Andra talare som är inbokade är Lucas Åhlström från Loxtore RFID Systems och Hilda Hultén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens logistik & intelligent logistik.

 

Läs vidare

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Ett mer hållbart designkoncept från Electrolux

Electrolux Groups in-house designteam har tillsammans med BVD tagit fram en ny förpackningsdesign som ska väcka känslor via en brun kartongförpackning.
Electroluxx

ICA Medis går sin egen väg

För att sticka ut bland hundratals affärer kring Medborgarplatsen anlitade ICA Medis byrån Hummingbirds – som i sin tur använde butikens byggnad som inspiration till skapandet av ett modulärt system.
Samlingsbild_1-kopierax

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning