Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?
Eftermiddagen i Helsingborg går under namnet Digital Trends Shaping the Future of E-commerce & Logistics: influence on packaging. Förpackningsklustret Packbridge är värd för eventet i Helsingborg som hålls 13 februari.
E-handel och förpackningar
Några av ämnena i programmet är digitala trender och utvecklingen inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Målet med eftermiddagen är att deltagarna ska få ny input och vägledning inom dessa ämnen, säger Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge.
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: ”Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?”, säger hon och utvecklar:
– E-handel växer hela tiden och det är avgörande att förstå hur det påverkar logistik (spårbarhet etcetera) unboxing-upplevelsen, brand loyalty och hur förpackningen kan vara optimerad för e-handel. Vi kommer diskutera relationerna mellan e-handel, logistik och förpackningar och vad innebär dessa för hela förpackningsindustrin.
Vilka utmaningar och möjligheter ser du för förpackningsindustrin när det kommer till digitalisering, e-handel och logistik?
– Vi har en exponentiellt teknisk utveckling och det kommer disruptiva förändringar som kommer påverka hela förpackningsindustrin, vilket innebär att många företag kommer behöva bli snabbare på att anpassa sig i en snabbt föränderlig värld.
– Möjligheter och utmaningar kan vara en ökning av digitala produktionsprocesser, ändrade kundbehov (ökad e-handel, mer personligt anpassade förpackningar), distributionslogistik (till exempel spårbarhet, blockchain – smart contracts) och behovet av mer robusta förpackningar och monomaterial etcetera.
Talare under dagen
Mot vilka typer av verksamheter riktar sig eventet?
– Alla organisationer inom förpackningsvärdekedjan och intressenter kring värdekedjan, säger Marie Malmberg Lavsen.
Flera presentationer är inplanerade. På talarlistan finns DS Smiths Tom Johnsson som kommer att prata under rubriken ’E-commerce Packaging Trends 2020 and beyond. Han är idag Regional manager hos DS Smith och har en mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. Han har tidigare haft flera ledande roller i internationella företag i Sverige, England och Kina.
Framgångsrika varumärken och ökad lojalitet
I sin presentation kommer Tom Johnsson att belysa hur företag – trots en e-handelsvärld där varumärkeslojaliteten är under hård press – kan skapa unika upplevelser och öka varumärkeslojaliteten med hjälp av förpackningen. Han kommer också beröra hur framgångsrika varumärken agerar under 2020, och prata om Amazons hundra procent återvinningsbara förpackning, Frustration-Free Packaging.
Andra talare som är inbokade är Lucas Åhlström från Loxtore RFID Systems och Hilda Hultén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens logistik & intelligent logistik.