Pack i fokus för Visutech

PUBLICERAD: 25 oktober 2018
UPPDATERAD: 24 januari

– Förpackningsbranschen betyder alltmer för oss på Visutech, berättar Lars Rennerby, en av delägarna i det företag som under 25 år sålt Indigopressar till Nordens grafiska och förpackningsföretag.

– Jag har räknat till 36 av våra kunder som är utställare här på Scanpack. Med oss har vi bland annat en Indigo som kör CMYK plus silver på flexible material. Genom att trycka silver i botten kan du få fram en rad metalliska specialfärger. Med gult ovanpå silvret får du exempelvis guld.

Bredvid står Christian Magnusson och Marius Andressen och visar HP Latex R1000. Enligt dem är det första gången som den här lite mindre modellen visas i Norden.

– Skillnaden i förhållande till 2000, som premiärvisades på Sign, Print & Pack mässan i Norge förra månaden, är att 1000 har en bredd på 160 cm, jämfört med 250 cm för 2000. Den har också något mindre bläcktankar och går något långsammare – annars är det samma maskin, berättar Christian Magnusson.

Jag frågar om maskinen ska direkt till kund. Det säger Christian nej till.

– Vi behöver en demomaskin för att kunna visa våra kunder. Vi vill också ha tid att testa de många olika materialen till maskinen, så att vi kan bistå våra kunder på bästa sätt när den väl hamnar hos dem. På materialsidan har vi för övrigt börjat samarbeta med Signcom, Som precis som vi finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det passar oss fint att ha samma partner i hela Norden.

På Scanpack i Göteborg ställer Visutech ut både HP storformat och flexible tryck. I bakgrunden syns företagets vd Jan-Olof Jungersten, som föreläser löpande under mässdagarna.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label