På agendan: Nya tyska förpackningskrav

PUBLICERAD: 18 februari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Norman Karsch…

Har du koll på nya reglerna för företag som säljer förpackade varor på den tyska marknaden, och inte minst via e-handel? Tysk-svenska handelskammaren bjuder in till ett webbinarium i ämnet.

De nationella lagstiftningarna kring producentansvar för förpackningar ändras regelbundet i många EU-länder. Från och med 2021 och 2022 gäller nya regler för företag som säljer förpackade varor på den tyska marknaden. För att bistå med information till svenska exportföretag om de nya reglerna håller Tysk-svenska Handelskammaren ett webbinarium.

E-handel, pant och plastförpackningar
…och Johan Uhlin arbetar på Tysk-Svenska Handelskammaren med rådgivning till svenska och tyska bolag verksamma inom EU.

Frågor som väntas få svar under seminariet är vilket producentansvar svenska företag har vid export till Tyskland, vilka krav e-handelsportaler ställer på sina företagskunder och olika regler för plastförpackningar. Andra saker som  avhandlas är vilka som berörs av förbudet av plastkassar och vilka dryckesförpackningar som har pantplikt 2022.

Kostnadsfri timme

Det kostnadsfria webbinariet hålls 16 mars. Handelskammarens experter inom miljörapportering, Norman Karsch och Johan Uhlin, går på drygt en timme igenom vilka nya regler som gäller och vad de innebär.

Läs vidare

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Coca-Cola flyttar fram sina miljömål till år 2035

Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM