På agendan: Etiketter och förpackningar

PUBLICERAD: 14 januari 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Lars Haargard, landschef för Oki i Danmark. Foto: Pressbild

Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.

Lars Haargard, landschef för Oki i Danmark, säger att de har genomgått en stor strategiförändring, från en ordinär tillverkare av skrivare till en specialist inom utvalda trycklösningar. Det innefattar flera för det grafiska segmentet. Han säger att tre huvudområden kommer att utgöra själva kärninnehållet när företaget när företaget visar upp produkter på den digitala mässan Sign&Print Connect.

Publiken får se förpackningstryck för mindre on demand-serier och prototyper med bland annat vitt på en mörk bakgrund. De blir också etikettutskrifter för mindre upplagor – från enstyck upp till 500 etiketter.

– Vi arbetar för närvarande på hur vi bäst kan presentera våra lösningar och vi kommer definitivt att visa i detalj hur enkelt och elegant även små upplagor av etiketter kan produceras i vår Pro1040- och Pro1050-serie. Inklusive tryck i vitt.

 Transfermarknaden växer

Transfertryck för digital utskrift på textilier och andra reklamprodukter är det tredje området som står i fokus på mässan.
– Transfermarknaden växer snabbt och här vill vi framhäva både traditionellt textiltryck, naturligtvis inklusive print med vitt på mörk bakgrund, och mer avancerade lösningar för digitalt smart screentryck.

Lars Haargard är hoppfull inför Connect trots att Oki har sin vana trogen att vanligtvis ställa ut på en fysisk mässa.

– Vi är helt medvetna om att onlinevärlden kommer att skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi hoppas att det kan locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet. Och vi är naturligtvis medvetna om att möjligheten till att kunna ha ett mer nära samtal måste finnas trots det digitala formatet. Vi ser fram emot detta.

Från enstycksetiketter upp till 500 exemplar kan produceras i Okis Pro 1050-serie med skrivare.
Starta dialog med återförsäljare

Han säger att mässan blir ett utmärkt tillfälle för Oki att profilera företagets nya strategi för den professionella tryckmarknaden i Sverige och Norden.

– Vi kommer att fokusera både på att presentera våra lösningar för kunderna och på att inleda dialog med nya potentiella återförsäljare.

Läs vidare

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker