OS-atleter ber dryckestillverkare sluta med engångsplast i ett öppet brev

PUBLICERAD: 1 augusti 2024
UPPDATERAD: 1 augusti
Foto: Unsplash

I samband med OS 2024 i Paris har ett antal organisationer och individuella idrottsmän publicerat ett öppet brev till företagsledare och stora idrottssponsorer inom dryckessektorn: Världen behöver fler återanvändbara förpackningar och mindre engångsplast som förorenar vår planet säger man i brevet. Vi publicerar det här i sin helhet och i morgon, fredagen den 2 augusti, kommer ett svar från plastindustrin.

 

Bästa herr James Quincey, VD för The Coca-Cola Company, Mr. Damian Gammell, VD för Coca-Cola Europacific Partners, och herr Ramon Laguarta, VD för PepsiCo.
Vi ber er, ledare för världens största dryckesföretag och stora sponsorer, i OS och sportens anda, att gå samman och engagera er för mer återanvändning och mindre engångsplast.

Som idrottare definieras vi av obeveklig träning, orubblig disciplin och djupt engagemang. Vår resa är en av ständig utmaning, där varje dag tar med sig ett nytt test av våra gränser. Vi offrar våra personliga liv och ägnar otaliga timmar åt att fullända vårt hantverk i strävan efter excellens. Vi förstår att varje svettdroppe och varje ögonblick av smärta är ett steg närmare att uppnå våra drömmar.

Vi har också en djup koppling till naturen. Vi ser det inte bara som bakgrunden för våra aktiviteter, utan också för den roll det spelar för vår prestation och vårt välbefinnande. Eskalerande plastföroreningar utgör ett betydande hot mot naturen och äventyrar vår miljös hälsa och i förlängningen vår egen hälsa och prestation.

Vi lever i en värld som står inför oöverträffade, katastrofala, oåterkalleliga förändringar på grund av både plast- och klimatkrisen. Plast tillverkas med fossila bränslen, och det finns överallt: i luften och jorden, på våra stränder, på havets yta och på dess djupaste djup. Plast dödar marina djur. Vi äter, dricker och andas in plast. Plast har hittats i våra hjärtan, lungor och hjärnor, och i vårt blod och moderkakor. Plast, över hela sin livscykel, utgör en risk för människors hälsa – de innehåller många tillsatser och kemikalier kopplade till sjukdomar som cancer, luftvägssjukdomar, infertilitet och endokrina störningar.

Många hälsoorganisatorer rekommenderar nu att man undviker plastförpackningar för att behålla en god hälsa.
Det uppskattas att två sopbilar med plastavfall kommer ut i haven varje minut. Vi kan inte återvinna oss ur plastföroreningskrisen – endast 9 procent av allt plastavfall som någonsin genererats har återvunnits. I stället måste vi minska och återanvända. Bara en ökning med tio procentenheter av återanvändbara dryckesförpackningar globalt mellan nu och 2030 skulle kunna eliminera över en biljon engångsplastflaskor och -koppar – vilket förhindrar att upp till etthundrafemtiotre miljarder av dessa behållare förorenar våra vattendrag och hav. Återanvändbara förpackningar kan också vara bättre för klimatet jämfört med engångsplast.

Olympiska och paralympiska spelen i Paris 2024 kommer att vara det perfekta tillfället för dig och dina företag att starta en förändring i hur världen förstår förpackningar och tända facklan för återanvändning. Det kommer att bli det största sportevenemanget någonsin med återanvändning i stor skala. Spelen kommer att servera drycker i återanvändbara koppar, som potentiellt kan ersätta över tretton miljoner engångsplastbehållare.

De främsta globala plastförorenarna och stora sportsponsorer som Coca-Cola och Pepsi, måste agera nu för att ta itu med plastproblemet. Den goda nyheten är att återanvändbara förpackningar är en fungerande lösning för dryckesindustrin. Påfyllningsbara flaskor (även kända som returflaskor) var en gång det enda sättet vi kunde köpa drycker på flaska. De kan användas så mycket som femtio gånger, och återanvändbara koppar över etthundra gånger, där varje användning eliminerar behovet av en engångsplastbehållare. Så här kan vi eliminera engångsplast i stor skala!

Det är därför vi ber dig att #BreakFreeFromPlastic och välja återanvändning i stället. Håll facklan tänd för återanvändning efter OS genom att verkar för att:• Göra återanvändning till ett alternativ för alla dina kunder runt om i världen och öka dramatiskt återanvändbara förpackningar till 2030.

• Göra återanvändning till ett alternativ för alla dina kunder runt om i världen och öka dramatiskt återanvändbara förpackningar till 2030.
• Låta framtida OS och andra sportevenemang verka med återanvändning snarare än engångsbruk.
• Förespråka införandet av juridiskt bindande mål och andra mekanismer för att öka återanvändbara förpackningar i nationell lagstiftning och i FN:s plastavtal.

Framtiden för vår miljö, vårt klimat och vår hälsa beror på det”.

Bakom det öppna brevet står organisationerna Sailors for the Sea, EcoAthletes, The Atlethe Media Group, British Triathlon, Champions for Earth, Ellysium Racing, Ontario Sailing, Professional Windsurfers Association, Royal Danish Yacht Club, Sail Canada och Yachting New Zealand plus en lång rad individuella atleter.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Miller Graphics har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten

Miller Graphics Scandinavia AB har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten.
Sarabildx

SCA höjer priset på kraftliner för att säkerställa stabil tillgång

För någon vecka sedan berättade vi att det nya förpackningsmaterialindexet PackIndx konstaterar att wellpappriserna ut till kund kommer att stiga. Nu meddelar SCA att man höjer priserna på brun och vit kraftliner i Europa med 60 euro per ton. Det nya priset gäller från och med den 1 maj 2025. Detta i sin tur sätter mer press på wellpapptillverkarna.
Pappersmaskin Obbola_MG_6958

Tufft läge för svensk skogsindustri som ser många utmaningar

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter. Handelskriget skapar osäkerhet inför framtiden och den stärkta kronan kan bli ytterligare en utmaning. Det visar senaste upplagan av Skogsindustriernas marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.
skogen