Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

PUBLICERAD: 14 maj 2024
UPPDATERAD: 14 maj
”Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år” säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.

I år är det endast två gymnasieskolor och två yrkeshögskolor som utbildar för den grafiska branschen i Sverige. Det innebär att det endast utbildas några tiotals personer per år och att företagen tvingas rekrytera personer utan rätt utbildning.

– Att det endast utbildas några tiotal personer per år är en stor utmaning för en bransch som planerar att öka antalet anställda de kommande åren. Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år, men nu börjar läget bli kritiskt, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, i ett pressmeddelande.

En mätning visar också att antalet rekryteringar som inte ställer krav på formell utbildning ökar jämfört med tidigare mätningar. Ett annat problem som upplevs vid rekryteringar är svårigheter på grund av geografin.

Det som företagen saknar i utbildningarna är främst inriktning mot tryckeri, bokbinderi och skylt/dekor.

Fler behöver rekryteras

Det finns dock ljusglimtar i rekryteringsrapporten. De närmsta tre åren väntas 950 personer behöva rekryteras, varav cirka 500 är yrkesarbetare och 450 tjänstemän. Behovet beror främst på att branschen väntas växa men också på pensionsavgångar.

Läs vidare

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x