Öl utan skum i skum lansering

PUBLICERAD: 2 april 2023
UPPDATERAD: 2 april
Bild: Carlsberg

Kanske inte så mycket en förpackningsnyhet, mer en produktnyhet, men Carlsbergs öl på tub är onekligen innovativ. När vi alla (nåja) går och väntar på att Carlsbergs fiberbaserade flaska ska komma ut på marknaden, överraskar koncernen med en tub med spännande innehåll lagom till påsk.

Sedan grundandet för 176 år sedan har forskning, innovation och pionjäranda varit Carlsbergs ledstjärnor i strävan mot att utveckla ölbryggarkonsten. Nu har Carlsbergs bryggmästare upptäckt en helt ny metod för att modifiera ett visst protein i öl och förändra dess molekylära egenskaper.

Metoden gör det möjligt att fullkomligt förändra ölets textur, men behålla såväl smak som kolsyra och skumkrona. Resultatet är Carl’s beertube – världens första öl på tub. Nu kan man alltså bre ut en klick öl på ägget eller frukostmackan och njuta av smaken av en kall, skummande ljus lager. ”Probably the best breakfast in the world”?

– Carl’s beertube är en revolutionerande produkt som behåller allt du kan förvänta dig av en öl, samtidigt som den fylliga och krämiga texturen skapar en unik smakupplevelse. Vår öl på tub är både näringsrik och alkoholfri, perfekt för den som vill kunna njuta av en öl till frukost, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Carl’s är namngiven efter Carl Jacobsen, son till J.C Jacobsen som grundade Carlsberg. Precis som vanlig öl är den nya produkten rik på både energi och nyttiga näringsämnen som magnesium, kalcium och vitamin B. Ölen på tub är alkoholfri (0,0 procent) och har en hållbarhet på minst tre år, betydligt längre än en vanlig ljus öl. Tuben tillverkas av gamla ölburkar och är 100 procent återvinningsbar.

En udda produkt som sagt, men udda var det också att Carlberg valde att sända ut pressreleasen i månadsskiftet i lördags morse klockan 07.30. Normalt nås vi av dessa under vanliga arbetsdagar. Något lurt är det allt………

 

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1