Öl utan skum i skum lansering

PUBLICERAD: 2 april 2023
UPPDATERAD: 2 april
Bild: Carlsberg

Kanske inte så mycket en förpackningsnyhet, mer en produktnyhet, men Carlsbergs öl på tub är onekligen innovativ. När vi alla (nåja) går och väntar på att Carlsbergs fiberbaserade flaska ska komma ut på marknaden, överraskar koncernen med en tub med spännande innehåll lagom till påsk.

Sedan grundandet för 176 år sedan har forskning, innovation och pionjäranda varit Carlsbergs ledstjärnor i strävan mot att utveckla ölbryggarkonsten. Nu har Carlsbergs bryggmästare upptäckt en helt ny metod för att modifiera ett visst protein i öl och förändra dess molekylära egenskaper.

Metoden gör det möjligt att fullkomligt förändra ölets textur, men behålla såväl smak som kolsyra och skumkrona. Resultatet är Carl’s beertube – världens första öl på tub. Nu kan man alltså bre ut en klick öl på ägget eller frukostmackan och njuta av smaken av en kall, skummande ljus lager. ”Probably the best breakfast in the world”?

– Carl’s beertube är en revolutionerande produkt som behåller allt du kan förvänta dig av en öl, samtidigt som den fylliga och krämiga texturen skapar en unik smakupplevelse. Vår öl på tub är både näringsrik och alkoholfri, perfekt för den som vill kunna njuta av en öl till frukost, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Carl’s är namngiven efter Carl Jacobsen, son till J.C Jacobsen som grundade Carlsberg. Precis som vanlig öl är den nya produkten rik på både energi och nyttiga näringsämnen som magnesium, kalcium och vitamin B. Ölen på tub är alkoholfri (0,0 procent) och har en hållbarhet på minst tre år, betydligt längre än en vanlig ljus öl. Tuben tillverkas av gamla ölburkar och är 100 procent återvinningsbar.

En udda produkt som sagt, men udda var det också att Carlberg valde att sända ut pressreleasen i månadsskiftet i lördags morse klockan 07.30. Normalt nås vi av dessa under vanliga arbetsdagar. Något lurt är det allt………

 

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432