OKI ska inspirera till att tänka utanför boxen

PUBLICERAD: 3 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Lars Haargard, marknadschef för OKI i norra Europa hoppas på många intressanta samtal under Sign&Print-mässans tre dagar. Foto: Pressbild

Kundanpassat och personaliserat är OKI:s melodi på Sign&Print Scandinavia, 8–10 februari, där de visar utskriftslösningar för att skapa etiketter, förpackningar och transfertryck.

OKI fortsätter sin resa efter senaste årens totala strategiska förändring. Tillverkaren erbjuder nu endast trycklösningar för grafiskt orienterade företag och för ett fåtal utvalda branscher, till exempel för hotell, detaljhandeln och plantskolor, enligt Lars Haargard, marknadschef för OKI i norra Europa.
– Inom den grafiska sektorn fokuserar vi på tre områden; etiketttryck, förpackningstryck och transfertryck. Inom alla tre områdena är personifiering, kundanpassning och möjligheten att skriva ut i vitt de viktigaste parametrarna. Och då är alla lösningar överkomliga i pris, så ROI (return of investment) ofta kan uppnås inom 1–2 år.

”Utrymme för innovsation”

Han säger att målet på Sign&Print-mässan är att inspirera besökarna till att tänka utanför boxen.
– Vi kommer att visa exempel på hur besökare kan utöka sin verksamhet och erbjuda unika trycksaker utan stora investeringar. Det kommer att finnas konkreta exempel anpassade till den enskilda kunden och besökaren. Vi vill visa att det fortfarande finns utrymme för innovation i en bransch fylld av erfarna och kompetenta aktörer.

OKI:s pro 10-serie visas på Sign&Print Scandinavia, 8–10 februari. Foto: Pressbild

OKI:s pro 10-serie som skriver ut etiketter, vare sig det är i enstyck eller upp till 500 exemplar är en bland flera maskinserier som demonstreras för mässbesökarna.
– Konkreta utskriftslösningar med fokus på personifiering och kundanpassning på alla våra hårdvaruplattformar är vad vi kommer att visa på mässan. Dessutom finns nya partners inom printmedia.

Vill möta företag

Lars Hargaard hoppas och tror att den grafiska branschen är redo att komma till mässan igen:
– Så vi förväntar oss många samtal med intressanta företag som letar efter nya affärsområden som de kan erbjuda det svenska näringslivet och privatkunderna. Och kanske får vi träffa några nya återförsäljare som hjälper oss att erbjuda våra skrivare till den grafiska industrin.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x