Nytt lagbygge hos Herenco

PUBLICERAD: 10 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Martin Odqvist, tillträdande CFO för Herenco Holding, och Anders Davidsson, vd och koncernchef Herenco Holding. Foto: Pressbild

Förpackningslösningar och byggorienterade snabbväxande tillväxtbolag är basen i Herenco-koncernen. Nu möblerar de om i ledningen och rekryterar Anders Davidsson som ny vd och koncernchef.

Ambitionen är att fortsätta växa organiskt och genom förvärv, för att nå en total omsättning om 10 miljarder kronor senast 2026. Det skriver Herenco-koncernen i ett pressmeddelande. För att nå dit har Herenco rekryterat Anders Davidsson som ny VD och koncernchef. Han kommer närmast från en roll som koncernchef för arbets-och profilklädföretaget Fristads Kansas Group. Dessförinnan var Anders Davidsson vd och koncernchef för den börsnoterade kuvert- och förpackningskoncernen Bong.  Han tillträder sin nya tjänst 1 mars.

– Anders Davidsson är en rutinerad och resultatorienterad VD med lång erfarenhet av att verka i stora, komplexa organisationer, säger Lovisa Hamrin, styrelseordförande och ägare Herenco, i ett uttalande.

Flera förändringar i ledningen

Förändringar på andra positioner i ledningen görs också. 1 april ansluter Martin Odqvist till koncernen nyinrättade tjänsten som ekonomichef (CFO) för Herenco Holding. Maria Edqvist Schultz blir ny hållbarhetschef i koncernen.

Han lämnar koncernen

Thomas Bergdahl, vd för Herenco AB avser att lämna företaget under första halvåret 2022 för att gå över till en egen förvärvad verksamhet. Han har under sin tid i koncernen arbetat med att omstöpa och förbättra Herencos förpackningsverksamhet, enligt Lovisa Hamrin.

– En bra grund är nu lagd för fortsatt expansion. Jag är mycket tacksam för Thomas insatser samtidigt som jag respekterar hans beslut att ta steget och bli egen företagare. Från Herencos sida önskar vi lycka till med det nya projektet, säger hon.

Byggt upp aktieportfölj

I dag närmar sig Herencos verksamhet en omsättning om 4 miljarder kronor.  Parallellt har koncernen byggt upp en börsportfölj, i dagsläget värd cirka 4 miljarder kronor. Betydande aktieinnehav finns i Nolato, Lyko, Balco, Hövding, Profoto och Fractal.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432