Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

PUBLICERAD: 10 april 2025
UPPDATERAD: 10 april


Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar. Designade med ett ”one size fits all”-koncept, är trågen helt kompatibla med befintliga förseglingsverktyg som används av tillverkare av plasttråg, vilket eliminerar behovet av nya maskiner och minskar driftskostnaderna.

Plus Pack pekar på fördelar som att trågen är tillverkade av återvinningsbart aluminium minskar plastavfall och CO₂-utsläpp, att de har optimerad logistik genom att de är lätta och har stapelbar design, att de innebär lägre EPR-kostnader jämfört med plastalternativ, att de har utmärkta barriäregenskaper och att de kan användas i ugnar, mikrovågsugnar och grillar.

Under året kommer de nya trågen att finnas i följande storlekar: 1783 ml (275x175x50 mm), 766 ml (179x139x45 mm) och 792 ml (187x137x45 mm).

– Med de nya trågen erbjuder vi en framtidssäker, kostnadseffektiv och miljöansvarig lösning för livsmedelsförpackningsindustrin, säger Marianne Babiel Kjær, Group Product Manager, på Plus Pack.

– Genom att möjliggöra sömlös integration med befintliga förseglingsverktyg ger vi våra kunder en enkel övergång till cirkulära förpackningar utan behov av ytterligare investeringar.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx