Ny VD för kassarna

PUBLICERAD: 8 maj 2015
UPPDATERAD: 31 januari

Swedbag par_wik
Sedan den 4 maj är Pär Wik ny VD på Swedbag. Bolagets kunddrivna expansion fortsätter och förstärks med nytt ledarskap.

Fler och fler utnyttjar bärkassen som bärare av varumärke och budskap och efterfrågan av kvalitativa bärkassar ökar ständigt. Swedbag har under de senare åren haft en mycket god expansion och gjort nya investeringar inom bland annat produktion, affärsstöd och marknadskommunikation.

– Vi är experter på bärkassar och emballage och strävar hela tiden efter att bli bättre på att lösa våra kunders utmaningar inom området. För att ta nästa steg i företagets utveckling tror vi att det behövs ett nytt, friskt perspektiv utifrån. Det har vi hittat i Pär och vi är verkligen glada att få med honom på den här resan, säger Jonas Widman, delägare och bolagets tidigare VD som framöver kommer att arbeta med affärsutveckling och försäljning.

– Nu är tiden perfekt att komma in bolaget. Bolaget har en fantastisk utvecklingspotential och det finns en riktigt bra plattform att utgå ifrån. Nu ska vi fokusera på bolagets styrkor och göra det som är bra ännu bättre, säger Pär Wik.

Pär Wik har en mångårig och gedigen erfarenhet av marknadskommunikation och försäljning inom den grafiska branschen. Grunden lades med Grafisk Teknik på KTH i Stockholm, reklamtrycksförsäljning i Växjö och därefter en rad konsultuppdrag inom marknadsföring och försäljning.

I samband med bildandet av koncernen Scandinavian Business Seating 2008 tog Pär Wik ledarskapet för marknadsavdelningen i Oslo med ansvar för tre starka varumärken inom kontorsmöbler. Nu senast har han haft tjänsten som sälj- och marknadschef på Ekmans i Jönköping.

Om Swedbag
Swedbag lyfter affären med hållbara bärkassar – infrastruktur för handeln och butiker. Kassen stärker köpupplevelsen och fortsätter att kommunicera långt efter avslutat köp. Swedbag erbjuder rådgivning, logistiktjänster och ett heltäckande utbud av bärkassar. I produktionsanläggningen i Jordbro tillverkar vi bärkassar i papper med både platta och tvinnade handtag. Swedbag – specialister på bärkassar.

Läs vidare

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se