Ny sensor håller koll på livsmedels färskhet

PUBLICERAD: 26 juni 2023
UPPDATERAD: 28 juni

 

Bild: Senopia

Med jämna mellanrum kommer det info om ny teknik för att via förpackningarna hålla koll på om livsmedel är ätbara. Nyligen presenterade ett irländskt företag en lösning med ett livsmedelssäkert bläck enligt AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Association.

Senoptica Technologies, ett företag för förpackningssensorteknologi baserat i Irland, har skapat en ny sensor för att övervaka tillståndet hos förpackade, lättförstörda livsmedel med hjälp av ett livsmedelssäkert bläck som kan tryckas direkt på insidan av förpackningen. Den patenterade sensorn mäter syrenivån i matförpackningar med modifierad atmosfär i realtid.

Företaget är ett spin-out-företag från Trinity College, Dublin och har ett uppdrag att hjälpa till att halvera matsvinnet till 2030 på färskförpackad mat. Tekniken i dess kärna är en ny förpackningssensor som kan mäta atmosfären kring maten i färskvaruförpackningar. Sensorn kan indikera matens tillstånd i realtid och hjälpa till att undvika att ätbar mat slängs, enligt företaget.

Eftersom sensorn är gjord av ett livsmedelssäkert bläck kan den skrivas ut direkt på livsmedelsförpackningen. Bläcket kan också skrivas ut på etiketter för manuell applicering och på sätt också möjliggöra syremätning i realtid.

Under de senaste två åren har företaget framgångsrikt producerat den teknologiska lösningen i industriell skala och via oberoende tester för livsmedelssäkerhet visat sig fungera. Man testar för närvarande tekniken med en känd global återförsäljare och ett stort europeiskt livsmedelsföretag.

Senoptica håller på att samla in totalt 1,5 miljoner euro i konvertibelt skuldebrev, med en första stängning på 550 000 euro. Denna senaste finansieringsrunda kommer att göra det möjligt för företaget att uppnå regulatoriskt godkännande, slutföra en butiksrpilot och göra de första affärerna.

– Vi är glada över att kunna göra detta första avslut på vår 1,5 miljoner euro, särskilt med tanke på den svåra finansieringsmiljön för närvarande, säger Brendan Rice, VD och medgrundare av Senoptica.

– Denna finansiering kommer att göra det möjligt för oss att slutföra de sista tuffa varven på vår resa innan intäkterna och hjälpa oss att komma till första försäljningen. Klimatkrisen nödvändiggör att teknik som vår kommer ut på marknaden så snabbt som möjligt för att mildra effekterna av klimatförändringarna. Vi är glada över att få spela vår roll för att lösa en av de största utmaningarna som världen står inför idag.

Tekniken är designad för att fungera på de förpackningar som över hälften av världens färska livsmedel är förpackade i, hävdar företaget. Forskning visar att matsvinn i samband med denna typ av förpackningar kostar globala återförsäljare över 27 miljarder euro per år i förlorad försäljning och bidrar enormt till utsläpp.

Senoptica startade 2018 och räknar med att ha myndighetsgodkännande i slutet av detta år och siktar på att lansera tekniken under Q2 2024. För närvarande med fyra anställda planerar man att skapa ytterligare femton jobb under de kommande två åren. Det är ett FoodTech 500-företag, som är världens första definitiva lista över globala entreprenöriella talanger i skärningspunkten mellan mat, teknik och hållbarhet.

Läs vidare

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM

ULMA Packaging stärker sin närvaro i Sverige genom köp av PackDesign

Som en del av sin globala expansionsstrategi och engagemang för lokal service har ULMA Packaging, med huvudkontor i Oñati, Spanien, förvärvat samtliga aktier i PackDesign AB med säte i Lomma. Företaget är specialiserat på skräddarsydda förpackningslösningar.
PD owner and ULMA directorsx

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM