Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

PUBLICERAD: 2 april 2024
UPPDATERAD: 2 april
Bild: SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen och möta konsumenternas efterfrågan på pappersförpackningar.

Det nya Cryovacmärket Barrier Formable Paper är tillverkat av nittio procent FSC-certifierade fibrer och kan möjliggöra sjuttiosju procent plastreduktion i botten på tråg när det används som ersättning för en bottenbana av PET/PE. Tio procent är plast i den här lösningen.

– Vi ser en trend med livsmedelsföretag som granskar förpackningsmaterial för att förbättra cirkulariteten, minska plastanvändningen och för att tillfredsställa kundernas förväntningar på att använda pappersbaserade alternativ. Brand Barrier Formable Paper levererar inom alla dessa områden och ger producenter en praktisk, lättintegrerad, hållbar förpackningslösning, konstaterar Aldo Galbusera, Senior Marketing Manager, Europe på SEE.

Den nya pappersbaserade bottenfilmen är kompatibel med både Vacuum Skin Packaging (VSP) och Modified Atmosphere Packaging (MAP) toppbanor. Den har designats för att köras på en rad rull-, termoformnings- och VSP-utrustning, och är idealisk för förpackning av en rad produkter inklusive färskt, rökt och bearbetat kött, fisk och skaldjur, ost och alternativa proteiner.

– Den här förpackningslösning ger det fina barriärskydd som varumärket Cryovac är känt för. Den har exceptionell syre- och barriärprestanda för att hålla maten fräschare längre och förlänga hållbarheten, vilket bidrar till att ytterligare minska miljöpåverkan genom lägre nivåer av förstörelse och slöseri, tillägger Aldo Galbusera.

Materialets formulering med nittio procent förnybara fibrer kan tilltala hållbarhetsmedvetna shoppare, medan praktiskt taget läckagesäkra förseglingar hjälper till att förbättra produktpresentationen och leverera optimal smak, fukt, fräschör och konsistens. Bottenwebben är också lättöppnad för att möta konsumenternas krav på bekvämlighet.

Bottenfilmen finns i vita och kraftfärger och är kompatibel med Cryovacmärket Darfresh skinfilmer för vakuumpackning vilket säkrar produkterna på plats och minimera eventuella rörelser i förpackningen. Materialet kan återvinnas som papper.

Läs vidare

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax