Ny på jobbet

PUBLICERAD: 4 november 2014
UPPDATERAD: 31 januari

SMC Magnus Olsson

Hos SMC pågår det en febril verksamhet. Det satsas mycket på olika typer av lösningar och nya produkter kommer från det innovativa kontoret i Japan. Fler än 10 % av SMC:s 15000 anställda world wide är sysselsatta enbart med FoU-frågor.

En av de stora satsningarna är just på Energy Saving. Många företag inom den svenska industrin använder i dag pneumatik i sin produktion. Ofta finns stora möjligheter till energioptimeringar som ger goda effekter både i plånbok och i miljön. Dessutom finns också idag ett ökande fokus på energieffektivisering från EU där vi ska ha minskat förbrukningen med 20% år 2020 och 27% under 2030.  Området är därför självklart högt på agendan hos SMC Pneumatics.

I samband med detta så har Sverigekontoret anställt Magnus Olsson som nu ska konceptualisera SMC’s erbjudande inom Energy Saving. Magnus har tidigare arbetat på SMC i flera år men är nu tillbaka i en ny utmanade roll.

Vad är dina största utmaningar i arbetet som konceptchef?
En stor utmaning är att få företag inom industrin att förstå att tryckluften kostar pengar och att de varje år kan vinna stora summor om de genomför energieffektiviseringar. De borde dessutom redan från början ställa krav på maximal energieffektivitet.
Men den största utmaningen är nog trots allt att visa de företag som bygger maskiner för industrin att en energieffektiv maskin är ett sätt att vinna konkurrensfördelar.

Varför brinner du lite extra för Energibesparingar
Det har faktiskt blivit mer och mer av en hjärtefråga. Det handlar nog mycket att jag vill vara med och göra något för nästa generation. Jag har ju själv barn och det känns bra att vara med och tillföra och bidra till något större. I mitt tidigare arbetsliv har fokus varit väldigt kortsiktigt – nu vill jag tänka mer långsiktigt och det gör vi här på SMC.

 

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}