Hos SMC pågår det en febril verksamhet. Det satsas mycket på olika typer av lösningar och nya produkter kommer från det innovativa kontoret i Japan. Fler än 10 % av SMC:s 15000 anställda world wide är sysselsatta enbart med FoU-frågor.
En av de stora satsningarna är just på Energy Saving. Många företag inom den svenska industrin använder i dag pneumatik i sin produktion. Ofta finns stora möjligheter till energioptimeringar som ger goda effekter både i plånbok och i miljön. Dessutom finns också idag ett ökande fokus på energieffektivisering från EU där vi ska ha minskat förbrukningen med 20% år 2020 och 27% under 2030. Området är därför självklart högt på agendan hos SMC Pneumatics.
I samband med detta så har Sverigekontoret anställt Magnus Olsson som nu ska konceptualisera SMC’s erbjudande inom Energy Saving. Magnus har tidigare arbetat på SMC i flera år men är nu tillbaka i en ny utmanade roll.
Vad är dina största utmaningar i arbetet som konceptchef?
En stor utmaning är att få företag inom industrin att förstå att tryckluften kostar pengar och att de varje år kan vinna stora summor om de genomför energieffektiviseringar. De borde dessutom redan från början ställa krav på maximal energieffektivitet.
Men den största utmaningen är nog trots allt att visa de företag som bygger maskiner för industrin att en energieffektiv maskin är ett sätt att vinna konkurrensfördelar.
Varför brinner du lite extra för Energibesparingar
Det har faktiskt blivit mer och mer av en hjärtefråga. Det handlar nog mycket att jag vill vara med och göra något för nästa generation. Jag har ju själv barn och det känns bra att vara med och tillföra och bidra till något större. I mitt tidigare arbetsliv har fokus varit väldigt kortsiktigt – nu vill jag tänka mer långsiktigt och det gör vi här på SMC.