Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

PUBLICERAD: 3 december 2024
UPPDATERAD: 2 december
Bild: Greiner Packaging.

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.

Med den planerade revideringen av PPWR-förpackningsförordningen siktar EU också på en kvot på 10 procent återanvändbara förpackningar i cateringverksamheters hämtmatssortiment senast 2030.

Greiner Packaging har utvecklat förpackningar som kombinerar design med funktionalitet och hållbarhet. De har fått namnet Mix & Match och har funktioner som återförslutning, RFID-spårning och optimal tvättbarhet.

Förpackningarna är robusta, stapelbara och tillverkade av polypropen (PP). Med en mängd olika färger och storlekar erbjuder förpackningarna många olika kombinationsalternativ, vilket gör dem visuellt tilltalande. Fakta i korthet ser ut så här:

• Förpackningar i olika höjder och storlekar som kan kombineras flexibelt för att skapa den perfekta förpackningsstorleken för alla typer av livsmedel eller produktkvantitet. Detta säkerställer att allt är snyggt och praktiskt förvarat.

• Variation av storlekar enligt Gastronorm-standarder: Oavsett om det är ett litet mellanmål eller en stor lunchportion finns måltidslådorna i 400 ml, 700 ml, 1 000 ml och 1 250 ml. Som Gastronorm-behållare i storlek GN 1/6, integreras de sömlöst i standardiserade kökssystem, vilket möjliggör effektiv användning i food serviceverksamhet.

• Olika färger. Mållådorna finns i ett brett utbud av färger för att framhäva den personliga stilen respektive serveringsställe. Locken finns i färg eller transparent.

• De kan förslutas flera gånger – perfekt för sallader och soppor, men också perfekt för hamburgare och wraps. Tätning med folie kan göras så ofta som behövs utan kvalitetsförsämring. Dessutom kan förpackningen förses med ventilationshål för att säkerställa optimal fräschör för krispiga rätter.

•  Prägling ger måltidslådorna en unik touch. IML-etiketter eller tryck av hög kvalitet är också möjligt, vilket gör dem perfekta för logotyper, mönster, markeringar eller informativa avtryck.

• Individuell identifiering och spårning kan ske med hjälp av RFID-chips, QR-koder, datamatriskoder eller streckkoder gör det är möjligt att effektivt hantera logistik och tvättcykler. Detta hjälper till att behålla överblicken över förpackningarna och optimera deras användning.

Spårbarhets- och dekoreringsmöjligheter. Bild: Greiner Packaging.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset