Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholm grundades 1926 som ett litet familjebageri i Eskilstuna. Under årens lopp har sortimentet vuxit med fler varianter av både bröd och fikabröd. Skogaholmslimpan är det bröd som flest konsumenter förknippar med varumärket och den är enligt ägaren Fazer ett av Sveriges mest sålda bröd.
Fräsch hundraåring
– Vi närmar oss 100 årsjubileum av Skogaholm och inför jubiléet vill vi visa att Skogaholm är en fräsch 100 åring. Därför har vi valt att se över hela Skogaholms visuella identitet. I arbetet har det varit viktigt för oss att värna om Skogaholms historia och behålla igenkänning, samtidigt som vi ville skapa något unikt för Skogaholm. Den nya logotypen som har en form av den ikoniska Skogaholmslimpan föll sig så självklar. Enkelt, tydligt och relevant, säger Hilda Björkman, Marknadsdirektör på Fazer Bageri.
Uppdaterad design
Uppdatering, men med igenkänning. Det har varit ledorden i framtagningen av den nya förpackningsdesign som Skogaholm rullar ut under hösten på hela sortimentet.
Utvecklingen av den nya logotypen och förpackningsdesignen är ett samarbete mellan marknadsteamet på Skogaholm och design- och varumärkesbyrån Silver.
– Den nya designen ger Skogaholm ett mer sammanhållet uttryck och förstärker de associationer som bidragit till att Skogaholm varit så omtyckt genom åren. Med en ny logotyp som på ett mer ikoniskt sätt förmedlar Skogaholms stolta arv, säger Sabine Price, kundansvarig på Silver.