Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

PUBLICERAD: 11 september 2024
UPPDATERAD: 11 september
En fräsch hundraåring.

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.

Skogaholm grundades 1926 som ett litet familjebageri i Eskilstuna. Under årens lopp har sortimentet vuxit med fler varianter av både bröd och fikabröd. Skogaholmslimpan är det bröd som flest konsumenter förknippar med varumärket och den är enligt ägaren Fazer ett av Sveriges mest sålda bröd.

Fräsch hundraåring

– Vi närmar oss 100 årsjubileum av Skogaholm och inför jubiléet vill vi visa att Skogaholm är en fräsch 100 åring. Därför har vi valt att se över hela Skogaholms visuella identitet. I arbetet har det varit viktigt för oss att värna om Skogaholms historia och behålla igenkänning, samtidigt som vi ville skapa något unikt för Skogaholm. Den nya logotypen som har en form av den ikoniska Skogaholmslimpan föll sig så självklar. Enkelt, tydligt och relevant, säger Hilda Björkman, Marknadsdirektör på Fazer Bageri.

Uppdaterad design

Uppdatering, men med igenkänning. Det har varit ledorden i framtagningen av den nya förpackningsdesign som Skogaholm rullar ut under hösten på hela sortimentet.
Utvecklingen av den nya logotypen och förpackningsdesignen är ett samarbete mellan marknadsteamet på Skogaholm och design- och varumärkesbyrån Silver.

– Den nya designen ger Skogaholm ett mer sammanhållet uttryck och förstärker de associationer som bidragit till att Skogaholm varit så omtyckt genom åren. Med en ny logotyp som på ett mer ikoniskt sätt förmedlar Skogaholms stolta arv, säger Sabine Price, kundansvarig på Silver.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen