Ny företagsgrupp: Göteborgstryckeriet och Danagård Litho går samman

PUBLICERAD: 24 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari

 

Göteborgstryckeriets vd Magnus Iversén och marknadschef Maria Iversén. Foto: Arkiv/ Claes Nordström

Göteborgstryckeriet som senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten Box & Display går ihop med tryckeriet Danagård Litho och bildar ett samägt bolag. Tanken är att bättre kunna möta marknadens växande krav på produkter med högt förädlingsvärde, kostnadseffektiva lösningar och minskat miljöavtryck.

Tryckeribranschen är en bransch som genomgått snabba förändringar i den digitala globaliseringen. När den dagliga kommunikationen i allt högre utsträckning sker via skärmen kvarstår behovet av fysiska produkter som varumärkesbyggare och bärare av viktig information. Samtidigt ökar kraven på effektiv hantering, minskad resursförbrukning och mindre avtryck på miljön.

Peter Hjelm, vd på Danagård Litho. Foto: Pressbild

– Kunderna ställer mycket högre krav idag jämfört med för bara fem år sedan. De vill ha bästa möjliga kvalitet, men de efterfrågar också produkter som är hållbara ur ett livscykelperspektiv, såväl när det gäller miljö som hur människor och samhällen påverkas längs hela näringskedjan. För att hänga med i utvecklingen gäller det att vara steget före och ständigt vässa vårt erbjudande, säger Peter Hjelm, vd på Danagård Litho i Ödeshög.

Trycksaker och förpackningar

Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet och Box & Display delar den beskrivningen.

Göteborgstryckeriet har framgångsrikt arbetat med trycksaker i premiumsegmentet och de senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten i Box & Display. Box & Display erbjuder premiumförpackningar till såväl internationella som nationella kunder inom bland annat kosmetik, vin och sprit, livsstil och e-handel.

– Förpackningen har fått större betydelse i värdekedjan för beslutsfattarna under de senaste åren. Det finns mycket att utveckla både när det gäller miljöaspekter, det visuella, och det produktionstekniska, säger Magnus Iversén.

Investerar i maskiner

Tillsammans planeras investeringar i ny maskinutrustning motsvarande 25-30 miljoner.

– Under året investerades i en Fuji Jetpress med senaste Inkjet-tekniken och på offsetsidan kommer vi uppgradera HUV-tekniken med en ny, modern maskin. Vi kommer även under året investera i en ny lamineringsmaskin och en ny stansmaskin till Box & Display, säger Magnus Iversén.

Förpackningsdelen Box & Display erbjuder premiumförpackningar till flera olika branscher. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Fortsatt egna varumärken

Verksamheterna som ingår i den nya företagsgruppen är Danagård Litho och Göteborgstryckeriet med sina bolag Göteborgstryckeriet Box & Display och Gullers Trading/Kalenderspecialisten. Samtliga bolag i den nya företagsgruppen kommer fortsättningsvis marknadsföras under sitt eget varumärke.

– Vi är mycket positiva till den nya konstellationen då vi är två finansiellt starka koncerner som går samman. Det ger oss goda möjligheter till fortsatt fokus och investeringar inom respektive verksamhetsområde, säger Magnus Iversén.

Omsätter 300 miljoner

I den nya företagsgruppen blir Magnus Iversén ordförande och vd för Box & Display. Peter Hjelm koncernchef och vd för Göteborgstryckeriet samt Danagård Litho och Daniel Jonasson, vd för Gullers Trading. Tillsammans beräknas den nya koncernen omsätta cirka 300 miljoner kronor med cirka 150 anställda.

Göteborgstryckeriet tillverkar bland annat magnetförslutna förpackningar i board. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se