Ny företagsgrupp: Göteborgstryckeriet och Danagård Litho går samman

PUBLICERAD: 24 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari

 

Göteborgstryckeriets vd Magnus Iversén och marknadschef Maria Iversén. Foto: Arkiv/ Claes Nordström

Göteborgstryckeriet som senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten Box & Display går ihop med tryckeriet Danagård Litho och bildar ett samägt bolag. Tanken är att bättre kunna möta marknadens växande krav på produkter med högt förädlingsvärde, kostnadseffektiva lösningar och minskat miljöavtryck.

Tryckeribranschen är en bransch som genomgått snabba förändringar i den digitala globaliseringen. När den dagliga kommunikationen i allt högre utsträckning sker via skärmen kvarstår behovet av fysiska produkter som varumärkesbyggare och bärare av viktig information. Samtidigt ökar kraven på effektiv hantering, minskad resursförbrukning och mindre avtryck på miljön.

Peter Hjelm, vd på Danagård Litho. Foto: Pressbild

– Kunderna ställer mycket högre krav idag jämfört med för bara fem år sedan. De vill ha bästa möjliga kvalitet, men de efterfrågar också produkter som är hållbara ur ett livscykelperspektiv, såväl när det gäller miljö som hur människor och samhällen påverkas längs hela näringskedjan. För att hänga med i utvecklingen gäller det att vara steget före och ständigt vässa vårt erbjudande, säger Peter Hjelm, vd på Danagård Litho i Ödeshög.

Trycksaker och förpackningar

Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet och Box & Display delar den beskrivningen.

Göteborgstryckeriet har framgångsrikt arbetat med trycksaker i premiumsegmentet och de senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten i Box & Display. Box & Display erbjuder premiumförpackningar till såväl internationella som nationella kunder inom bland annat kosmetik, vin och sprit, livsstil och e-handel.

– Förpackningen har fått större betydelse i värdekedjan för beslutsfattarna under de senaste åren. Det finns mycket att utveckla både när det gäller miljöaspekter, det visuella, och det produktionstekniska, säger Magnus Iversén.

Investerar i maskiner

Tillsammans planeras investeringar i ny maskinutrustning motsvarande 25-30 miljoner.

– Under året investerades i en Fuji Jetpress med senaste Inkjet-tekniken och på offsetsidan kommer vi uppgradera HUV-tekniken med en ny, modern maskin. Vi kommer även under året investera i en ny lamineringsmaskin och en ny stansmaskin till Box & Display, säger Magnus Iversén.

Förpackningsdelen Box & Display erbjuder premiumförpackningar till flera olika branscher. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Fortsatt egna varumärken

Verksamheterna som ingår i den nya företagsgruppen är Danagård Litho och Göteborgstryckeriet med sina bolag Göteborgstryckeriet Box & Display och Gullers Trading/Kalenderspecialisten. Samtliga bolag i den nya företagsgruppen kommer fortsättningsvis marknadsföras under sitt eget varumärke.

– Vi är mycket positiva till den nya konstellationen då vi är två finansiellt starka koncerner som går samman. Det ger oss goda möjligheter till fortsatt fokus och investeringar inom respektive verksamhetsområde, säger Magnus Iversén.

Omsätter 300 miljoner

I den nya företagsgruppen blir Magnus Iversén ordförande och vd för Box & Display. Peter Hjelm koncernchef och vd för Göteborgstryckeriet samt Danagård Litho och Daniel Jonasson, vd för Gullers Trading. Tillsammans beräknas den nya koncernen omsätta cirka 300 miljoner kronor med cirka 150 anställda.

Göteborgstryckeriet tillverkar bland annat magnetförslutna förpackningar i board. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}