Ny fabrik för lagertruckar

PUBLICERAD: 11 december 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Jungheinrich Degernpoint

Jungheinrich har investerat totalt 40 miljoner euro i sin nya fabrik i Degernpoint i Tyskland och kan nu stärka sin marknadsposition och tillväxt ytterligare.

Den 27:e november slogs portarna officiellt upp på Jungheinrichs nya fabrik för lagertruckar och systemtruckar. Fabriken ligger i industriområdet vid Degernpoint i södra Tyskland, i närheten av Moosburg där trucktillverkarens största produktionsanläggning redan ligger. Produktionen av systemtruckar flyttades i september från Moosburg till Degernpoint. Fabriken byggdes för att Moosburgfabriken nått sin maxkapacitet.

Jungheinrich har investerat över 40 miljoner euro i den nya fabriken. Anläggningen har över 23 000 kvadratmeter golvyta och har kapacitet att producera mer än 3 000 lagertruckar och systemtruckar om året.

– Den nya fabriken i Degernpoint är en viktig investering för Jungheinrich. Den låter oss arbeta för hållbar tillväxt, stärkt marknadsposition och att säkra arbetstillfällen i regionen. Idag är drygt 300 personer anställda vid fabriken i Degernpoint, berättar Klaus Dieter Rosenbach, som sitter i koncernens ledningsgrupp.

Truckarna som tillverkas i den nya fabriken skeppas till kunder över hela världen. Jungheinrich är en marknadsledare inom lagertruckar och systemtruckar i Europa och enligt Rosenbach är en ökad efterfrågan på denna typ av truckar att vänta, även i andra delar av världen.

-Vi förväntar oss en årlig marknadsökning på upp till 15 procent. Framförallt i de växande ekonomierna i Asien, Östeuropa, Mellanöstern och Sydamerika, då vi ökat försäljningen där under de senaste månaderna.

Tillverkningen av motviktstruckar kommer fortsätta vid Jungheinrichs anläggning i Moosburg, där optimering av produktionsprocessen och ökad kapacitet för tillverkning av motviktstruckar redan planeras.

Jungheinrich AG grundades 1953 och är idag en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.

Läs vidare

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Hon tar över vd-stolen

Malin Jennerholm som har lång erfarenhet på ledande positioner inom livsmedelsbranschen blir ny vd på Svenska Retursystem efter årsskiftet.
Malin-Jennerholm-scaled

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco