Ny divisionschef för automation

PUBLICERAD: 5 november 2015
UPPDATERAD: 31 januari

ABB Robert Larsson

Robert Larsson, 48, är ny chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion (DM) i Sverige från den 1 oktober 2015. Han ingår i den svenska ledningen och rapporterar till Johan Söderström, vd för ABB Sverige, och till Steve Ruddell, regionchef för DM i Europa.

Han efterträder Anders Nylander som utsetts till Global Produktgruppschef för Large Motors and Generators inom ABB:s affärsenhet Motors and Generators.

– Tillverkningsindustrin är ett oerhört viktigt område för ABB:s framtida tillväxt. Robert Larsson kommer att med sin starka automationsbakgrund kunna bidra till ökad försäljning av ABB:s hela erbjudande till våra kunder. Jag ser fram emot ett givande och framgångsrikt samarbete med Robert och hans team, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

– I min nya roll som divisionschef får jag större möjlighet att träffa svenska kunder och göra affärer, det är något jag brinner för. Tillsammans med alla duktiga medarbetare blir det spännande att få vara med och bidra med produkter, system och tjänster för ett hållbart samhälle. Målsättningen är given, vi ska vara det bästa valet för både våra nuvarande och nya kunder, säger Robert Larsson.

Robert Larsson började på ABB 1994 och har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från Linköpings universitet. Han kommer närmast från en roll som global chef för ABB:s affärsenhet Motors and Generators. Innan detta har han haft en rad ledande befattningar inom ABB inklusive regionchef för DM i norra Asien.

ABB är en ledande leverantör inom kraft- och automationsteknik. Lösningarna förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare. I Sverige har ABB cirka 9 000 medarbetare och finns på 30 orter.

Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 200 medarbetare, Ludvika med cirka 2 700 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax