Ny avdelning för Lexit

PUBLICERAD: 19 mars 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Annett Malmo och Ida Lillemo kommer jobba på Lexit Groups nya avdelning Packaging.

Lexit Group startar upp en ny avdelning. Företaget ska satsa på att utveckla sin kompetens och produkter inom förpackning och produktmärkning utifrån ett miljöperspektiv.

Lexit Groups nya avdelning som fått namnet Packaging ska fungera som en brygga mellan övriga verksamhetsdelar i bolaget. Avdelningen kommer även ha det övergripande ansvaret för projektarbeten gentemot avdelningarna etiketter och etikettering.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att de med satsningen vill framstå som en bred leverantör som tar större ansvar för helheten i förhållande till både befintliga och nya kunder. Målet med avdelningen är att erbjuda hållbara och prisvärda lösningar till kunder som vill ha en ny typ av produktmärkning.

Chef för den nya avdelningen som sjösattes 1 februari blir Annett Malmo. Hon kommer i sitt arbete att genomföra projekt samt delegera ansvar och arbetsuppgifter. Med sig i arbetslaget har hon affärsutvecklaren Gunnar Herseth och kundkonsulten Ida Lillemo.

Den skandinaviska koncernen Lexit Group är en totalleverantör av RFID, point of sale/retail, produktmärkning, etiketter, datafångst och mjukvarulösningar – samt modullösningar och integrerad mjukvara för komplicerade systemlösningar.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

I Holland har PepsiCoägda chipstillverkaren Lay's introducerat en ny förpackning som man kallar för mellanmålslådan. Den ska vara ett alternativ till den traditionella chippåsen och, enligt PepsiCo, erbjuder den praktiska fördelar för konsumenterna. Förpackningen är utformad för enkel användning och kan kastas i pappersåtervinningen säger PepsiCo. Ändå leder introduktionen till betydande kritik, bland annat från avfallsaktivisten Zwerfinator och konsumentmedia.
PepsiCo lanceert recyclebare snackbox-1x
Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Den Brysselbaserade organisationen EUROPEN har tagit fram en interaktiv guide som hjälper företaget att hitta rätt bland kraven i PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) och skapa en översikt av det regulatoriska landskapet. Vilken påverkan har det på förpackningens värdekedja?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning

Axfoods eget varumärke Garant övergår till packning via flowpack för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantningsinitiativ hittills.
Axfood
Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning