Nu kan du köpa ost i smidig ostkupa

PUBLICERAD: 23 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Allerums nya förpackning är en ostkupa.

Nu förpackas Allerums ostar i en redan befintlig ostkupa, vilket ska förenkla såväl förvaring som servering.

– Efterfrågan på lagrad och smakrik ost ökar alltmer och som marknadsledare ser vi det som en viktig uppgift att förenkla för konsumenten i vardagen, säger Jannica Andersson, Brand Manager på Allerum om de nya förpackningarna som fungerar som ostkupor.

När osten ska serveras lyfter man enkelt av kupan och låter osten ligga kvar på locket. Dels hålls osten fräsch länge, dels förenklas hanteringen. Responsen inför lanseringen har varit positiv.

– Ostkupan har redan fått tummen upp från konsumenterna i våra förstudier. Mest entusiastiska var de som testat kupan i hemmet under en vecka. De gillade den enkla användningen och hanteringen.

Allerum är fjärde största varumärke inom hårdost. Allerums ostkupa levereras med de tre ostarna – ​Allerum Präst, Herrgård och Grevé.

Läs vidare

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning